2024. szeptember 16. (hétfő) 21:28

A 60-as évek sztárjai

Renault 16 TA (1970)

Idén a Jeep Avenger lett az Év autója. Az ezüst érmet a VW ID. Buzz nyerte. S dobogós lett a Nissan Ariya is. De vajon a Kádár-korszakban mely típusokért lelkesedett a nemzetközi zsűri? Időutazás!

Midőn 1964-ben Moszkvában lapátra került Nyikita Hruscsov, a Car of the Year elismerést az elegáns Rover 2000-es kapta. A négyajtós brit modell mögött a Mercedes 600-as és a Hillman Imp végzett. A nyúlánk, nyugatnémet luxuslimuzinra sokan emlékeznek még, ám a 3,6 méteres skóciai kiskocsi ma már az oldtimer találkozókon is ritkaság számba megy. A következő
esztendőben a szakzsűri újfent egy angol márkát díjazott. Az Austin 1800-as, valamint az ezüst érmes, olasz Autobianchi Primula diadala a parkolóhely hiányra is kitűnő válasz volt. A Ford Mustang harmadik helyezése pedig a sportos stílust dicsőítette.
Az Év autója 1966-ban a Renault 16-os lett. Ez az egyedi vonalvezetésű francia négykerekű a harmadik évezredben is meglep modern, letisztult karosszériájával. A modellt Gaston Juchet tervezte. A nemzetközi szakzsűri ’67-ben a Fiat 124-est tüntette ki. Szerencsére Zsiguli emblémával ezen torinói négyajtós verda szláv „ikertestvérével” mi is megismerkedhettünk a Kádár-medencében. Később is előfordult, hogy egy itáliai táltos nyerte a Car of the Year címet.
Ezzel a Fiat 124-es anno belőzte a rivális BMW 1600-ast és a szintén sportos Jensen FF-et. Ötvenöt esztendeje az NSU Ro 80-as lett az Év autója. Vélhetően a mai fiatalok már nem ismerik ezt a legendás, korát megelőző típust. Pedig érdemes! Az idősebb Olvasók talán még emlékeznek az NSU márkájú bringára!? S arra, hogy fürge motorkerékpárok, sőt varró- és kötőgépek is tarkították a német cég palettáját. Az első világháború előtt, s a második nemzetközi vérontást követően automobilokat is termelt a legendás konszern. S mely négykerekű volt a nyerő 1969-ben? A Peugeot 504-es! De erről a francia álomautóról majd egy másik cikkben mesélek!

Kapcsolódó
Még több autó…