2024. július 27. (szombat) 08:33

Hosszú hétvége – négy keréken

Mogyorósi Géza

Eseményekben gazdag egy esztendő telt el a tavaly szeptemberi Bundestag voksviadal óta. A szövetségi választás a posztjáról önként távozó Angela Merkel pártjának kudarcával végződött. A Kereszténydemokrata CDU (és bajor testvére, a CSU) ellenzéki szerepben köszönti október 3-át, a Német egység napját. Autóhistóriával vegyített germán múltba révedés!

Idén hétfőre esik október 3. Így hosszú hétvégére készül Németország. Anno a ’90 őszi újraegyesítést alig fél esztendővel élte túl a Trabant típus. Közel 3,1 millió példányt gyártottak az NDK népautójából. Napjainkban – bő három évtizeddel a zwickaui termelés leállítása után – már csak elvétve találkozni Európában ilyen kiskocsikkal, ám többek közt Berlinben, Drezdában, Prágában kiállítások féltve őrzött kincse.

A fal 1989 novemberében repedt meg, majd beolvadt az NDK az NSZK-ba és elrajtolt a fiatal Angela Merkel nem mindennapi politikusi pályafutása! A KGST tábor egyik legmotorizáltabb állama – Angela hazája –  volt a térképekről ’90 végén leradírozott Német Demokratikus Köztársaság. Az 50-es évek második felében felbukkant kétütemű Trabant és Wartburg főleg a belföldi járműhiányt voltak hivatottak orvosolni. De a határon túl is komoly érdeklődés mutatkozott a „Made in GDR” négykerekűek iránt. Az autó a szocializmus korszakában mindig is, picit luxus cikknek számított. Pláne, hogy nem csupán megbízható modellekből volt hiány, hanem alkatrészekből is. Nem volt ez másként Németország keleti felében sem! A vadonatúj Trabira, Wartburgra, Zsigára gyakran 10-15 évet várakozó „türelmes” polgárok a Balatonnál, netán a bolgár tengerparton randevúzva nyugati rokonaikkal, azért ki-kipróbálhatták a pazarabb modellek komfortját is.

A Kreml-hű államok vezetői sem vetették meg a csinos, fürge verdákat! Míg a bonni politikusok főleg Mercikkel suhantak, Erich Honecker és elvtársai nyúlánk Volvokkal, Citroënekkel parádéztak. Vadászathoz Land Rover dukált! 2022-ben csak kevesen sírják vissza az NDK-t, s annak Dél-Amerikában elhunyt egykori vezetőjét. Viszont az autó (és a sör) imádata változatlan harminckét esztendeje eggyéolvadt Németország keleti és nyugati tájain. A modellek viadalában a Volkswagen a sztár: hagyományosan a Golf a kedvenc. E típust 1977-től a legszerencsésebb keletnémetek is megvásárolhatták. A Trabant alig 8 ezer (keletnémet) márkás árához képest a VW 27 ezres indulótarifája persze igen magas volt. (Az ex-kancellárnő első saját kocsija is egy nyűtt Golf volt a rendszerváltás után…)

A DDR összeomlása előtt a Trabi és a Wartburg utolsó szériája is négyütemű, 1,1, illetve 1,3 literes Volkswagen motort kapott: egységben az erő? De ez sem menthette meg Honecker-rezsimet! Ma már ritkán látni keleti gyártmányokat a német utakon. Trabiból a zwickaui termelés 1991 áprilisi leállása óta alig 20-30 ezer darab maradhatott az EU legmotorizáltabb tagállamában. Pontos, aktuális adat nincs, hiszen főleg csak a rendszámmal guruló autókról tudunk. A szerelő műhelyekben, garázsokban, pajtákban „feltámadásra” váró matuzsálemek titkát, csupán kevesen ismerik!