Hat évtizeddel azután, hogy a francia haditengerészet zászlaja alatt csatasorba állították a Foch marsallról elnevezett repülőgép-anyahajót, 2023-ban örökre kivonták a forgalomból. A környezetvédők tiltakozása ellenére februárban a brazil partoktól 350 kilométerre, az Atlanti-óceánba süllyesztették a gigantikus, többek közt azbeszttel szennyezett vizijárművet.
„São Paulo” néven, 37 évnyi francia szolgálat után került a brazil haditengerészet tulajdonába Latin-Amerika első anyahajója. Az 1957-es tervek alapján összeszerelt, 266 méter hosszú hajón több, mint ezer matróz és tiszt dolgozott a közelmúltig. A 126 ezer lóerős, 30 csomó/óra végsebességű, tengeri fel- és leszállópálya harci- és vadászgépek, valamint helikopterek indítására, fogadására egyaránt alkalmas volt. Noha felvetődtek olyan elképzelések, hogy a „Foch/São Paulo” múzeumi funkciót kapjon, miután öt éve kivonták a dél-amerikai hadsereg állományából, az anyahajót „vas-árban” értékesítették.
Törökország vállalkozott a hatalmas, 1963-ban francia, majd 2000-ben brazil hadrendbe állított jármű szakszerű szétbontására. Egy holland cég el is vontatta a dél-amerikai bázisról a lefegyverzett „São Paulo”-t. Ám nem jutottak el a Boszporuszig. Marokkó felségvizein jártak, amikor a török környezetvédelmi hatóság (az anyahajón található borzalmas mennyiségű környezetkárosító anyagra hivatkozva) visszalépett a roncs megsemmisítésére tett ajánlatától. E hetekben az Atlanti-óceánon parkolt a tragikus sorsú csatahajó, melyet semelyik kikötő sem fogadott. A brazil haditengerészet illetékesei most februárban jelentették be, hogy nem látnak más megoldást, mint a „São Paulo” nemzetközi vizeken való, hullámsírba süllyesztését. A friss hírek szerint már mintegy 5 ezer méteres mélységben alussza örök álmát a Chantiers de l’Atlantique francia hajógyár egykori büszkesége.