2024. szeptember 21. (szombat) 09:49

A magyar vasút az égbe megy

Dalia László

A magyar vasút szédületes fejlődésen megy át Emlékszem, 1973-ban, amikor még Pécsen éltem, giga poszteren hirdették, hogy a Mecsek Expressz 3 óra alatt megteszi a Pécs-Budapest utat.Ez akkor derekas teljesítménynek számított a korai szocializmusban, nem is nagyon várhattunk mást, többet, hiszen nem piacgazdaság volt, nem kellett versenyezni senkivel, a MÁV-nak nem volt konkurenciája. Autópálya sem épült, legfeljebb az M7-es készült el Martonvásárig vagy tán az sem.

És láss csodát, eltelt 50 év, a világ hatalmasa léptékkel haladt, van net, mobiltelefon és többek között 300-400 kilométer per óra sebességgel száguld a német.ICE , a francia TGV,a japán és kínai mágneses vasút. Nálunk is piacgazdaság van 1990 óta, de az idő megállt a síneken. Pécs-Budapest ma is 3 óra, bocs legutóbb 20 perccel tovább tartott. Retró, mondhatnók, s ez így nagyon elegánsan hangzik.

Európában az utóbbi években a vasutat fejlesztik gőzerővel, hiszen az autópályák már rég kiépültek és egyébként is, a villamosított vasút sokakat tisztább, kevésbé szennyezi a levegőt. Az Európai Unió is rendesesen megtámogatja vasútépítést, szeretné sínekre terelni az autók és kamionok kiváltására. Magyarország régóra tévúton jár, az iparfejlesztésen sincs koncepció, minden beruházásra lecsapnak, s így a sok energiát, nagy környezetszennyezést kiváltó, akkugyárak összeszerelő üzemek kerülnek ide a high tech helyett. Ez később majd rendesen megbosszulja magát, de a mai politikusok a pillanatnak élnek, szeretnének sokáig nyeregben maradni, a többi nem számít.