2024. szeptember 25. (szerda) 18:20

A KRESZ-t még nem írta át a kormány

Az Árbán kormány 13 év alatt sok mindent átírt, az utca nevektől a pedagógus pályákig, a magyar sajtó térképétől a kaszinók tulajdonosi köréig, ám a KRESZ még nem került sorra. Igaz, ebben nincs nagy üzlet, a kőbányák és a tokaji szőlők jobban fizetnek, de most Lázár miniszternek egy gyorsulási baleset ürügyén megvilágosodása volt. Hogy előbb miért nem kérdezte meg a belügyminisztert, miért a Budakeszi úton büntetik a 40 helyett 50 kilométeres sebességgel robogó kocsikat, semmint a 167-el száguldó gyorshajtókat az Árpád hídon,, az persze talány.

Lázár János építési és közlekedési miniszter kijelentette, hogy a közlekedési szabályokat felsoroló jogszabályt át kell alakítani, mert több évtizedes, és azóta „sokkal többen vannak az utakon”. És a KRESZ-ben is számos olyan terület van, amely nem szabályozott, például az elektromos rollerek köre. „A KRESZ nem követte le a változásokat. Modern, innovatív KRESZ-re van szükség, nem pedig olyan megközelítésre, hogy a közlekedés melyik szereplőjét támogatjuk, és melyiket nem”.
Ha rajta múlik, átalakítaná a B-kategóriás jogosítvány megszerzésének feltételrendszerét. „A jogosítványhoz kötött elméleti, gyakorlati tudás, valamint pszichológiai alkalmasság is felülvizsgálatot érdemel. Nemcsak jobb jogszabályokra van szükség, hanem jobban is kellene vezetni”.
A 444.hu által megkérdezett közlekedési szakértők és oktatók szerint nem meglepő, hogy az Árpád hídi baleset kapcsán felmerült a jogszabály és a KRESZ feltételrendszerének módosítása, sőt a szakma már régóta könyörög, hogy ez megtörténjen. Borbély Zoltán, közlekedési szakjogász úgy véli, hogy logikus reakció ez egy olyan baleset után, mint ami az Árpád hídon történt. A  szakma régóta követeli a KRESZ módosítását, különösen az elektromos rollerek, segwayek és one wheel eszközök tekintetében. Fontos lenne, hogy ezeket jogszabályban rögzítsék. Egy elektromos roller okozta balesetnél a bíróság nem minden esetben tekintette járműnek a rollert. Alapvetően a bíróság nem alkothatna jogszabályt, az elektromos rollerek esetében mégis ez történt, mert a Kúria egy döntése értelmezte úgy, hogy az elektromos roller járműnek számít. Borbély Zoltán szerint ennek a jogszabályba foglalása a legégetőbb feladat.
A szakember elképzelhetőnek tartja, hogy a közigazgatási bírságot szabályozó rendeletet is fogják módosítani, ugyanis az 2008-ban született, és a maximum kiszabható bírság gyorshajtásért 300 ezer forint.Ugyanakkor ő nem tartja elavultnak a KRESZ-t, amit egy 1975-ös jogszabály szabályoz, szerinte a probléma inkább az, ha azt nem tartják be.

Még több AKTUÁLIS…