2024. szeptember 19. (csütörtök) 18:39

Idegenkedünk a húspótlóktól

hambuger

A húsmentes húskészítményeket egy növényi alapú fehérjéből készítik, amelyet úgy néznek ki mint egy hamburger vagy kolbász, és gyakran a valódi termékek egészségesebb alternatívájaként forgalmazzák.
Néhányan azonban idegenkednek tőle, mint mondják „mindig van valami” a fejükben arról, hogy mi van bennük.

„Nem tudjuk, mik ezek, bízunk benne, hogy megvizsgálták őket, de amikor egy hamburgerből kiszivárog ez a vörös folyadék, amely vérnek van szánva, akkor kíváncsi lennék, mi az” – mondta az egyik londoni férfi, aki a Beyond Burgersben használt céklalére utalt.
De a Beyond Meat tökéletességre való törekvése hidegen hagyta a vásárlókat. Annak ellenére, hogy Leonardo Di Caprio színészt az egyik befektetőként tartja számon, és az Egyesült Királyság egyik legjelentősebb márkája, amely a McDonald’s-t és a KFC-t szállítja, eladásai 30%-kal estek vissza. – írta a bbc.com.
A Strong Roots vegán cég 1000 fogyasztó körében végzett új globális felmérése valóban azt találta, hogy annak ellenére, hogy a fogyasztók 61%-a növeli a növényi alapú bevitelét, 40%-uk csökkenti vagy kiiktatja étrendjéből a húsmentes húskészítményeket.
Csaknem fele (47%) mondta azt, hogy a döntés hátterében az íz áll, 36% pedig mesterséges adalékanyagokra hivatkozott, további 36% pedig azt, hogy a termékek feldolgozottsága változtatta meg szokásaikat.
A kereslet visszaesése, részben a háztartások szűkös költségvetése miatt, nehéz időszakot jelent a húspótló ipar számára.
Júniusban a Meatless Farm csődbe ment, így 50 fős alkalmazottja elbocsátott, májusban pedig a Heck kolbászgyártó a vegán termékcsaládok többségén leállította a termelést. Jamie Keeble társalapítója szerint a fogyasztók továbbra is vágytak valamire, ami a húsra emlékezteti őket.

A Mintel piaci információs ügynökség szerint a „növényi alapú” kifejezést az 1980-as években találták ki, de csak 2015-ig jelent meg komolyan a világ színpadán. Ekkorra már a húsmentes hústermékek kerültek a szupermarketek polcaira, csatlakozva Linda McCartney termékcsaládjához, amely az 1990-es évek elejétől uralkodott az ágazatban. A piac robbanásszerűen megnőtt – 2019-ben az Egyesült Királyságban az összes új élelmiszertermék csaknem egynegyede volt vegán címkével, és a britek közel kétharmada tett húspótlót a bevásárlókosarába.
Mégis az előrejelzések ellenére, a Beyond Meat eladásai visszaestek tavaly, amit valószínűleg az íz, az egészségügyi előnyök megítélése és a viszonylag magas ár okozott.
A cég, amely 2019-es New York-i tőzsdei debütálása után több mint 160%-os pluszban fejezte be első kereskedési napját, részvényei csaknem 12%-ot estek hétfőn, miután az eladások közel harmadával zuhantak.
A nagy brit szupermarketek 10,9%-kal csökkentették a húsmentes készletek számát az áprilisig tartó hat hónap során, a Kantar kutatócég pedig azt mondta, hogy júliusig 7%-kal esett vissza az eladások mennyisége az év során. De nem mindegyik cég járt így.
Andy Shovel a THIS társalapítója és társvezérigazgatója. A magát „növényi alapú kolbászárusnak” nevező cég egy olyan céget vezet, amely az idén 20 millió font forgalmú lesz, szemben a tavalyi 13 millió fonttal. A legtöbb vezető szupermarketben a harmadik helyen áll a húsmentes értékesítés tekintetében az Egyesült Királyságban, Quorn és Richmond mögött.
„Valóban felrúgjuk a trendet a növényi alapú vállalatok tekintetében” – mondta a BBC-nek. A Beyond Meat-tel összehasonlítva ezek a termékek olcsóbbak – két hamburgerük 3,50 GBP-ba kerül a Tescóban, míg két Beyond Meat burger 4,30 GBP-t jelent. A megélhetési költségek válságában ez jelentős különbség.

Még több életmód…