2024. november 25. (hétfő) 17:11

Kihalt autótípusok: Volga

Ott ahol hajdan a Szovjetunióban a kényelmes Volgákat gyártották, békeidőben Škoda Yetit és VW Jettát termelnek. A harmadik évezred elején végleg leállt a szarvas emblémás modell összeszerelése. Így a 2023-as veterán találkozókon már ritkán láthatt unk jó öreg, netán viszonylag fiatal Volgákat. Se Moszkvicsokat, Pobedákat, Zaporozseceket – unokáink talán már ismerni sem fogják a „Made in CCCP” típusokat, melyek az aktuális ukrajnai vérontás heteiben is tömegesen sérülnek, semmisülnek meg. Anno a KGST országaiban nem a sebesség és a komfort volt a jellemző a négykerekűekre. A Volga kivételnek számított! Az M 21-es premiere a 50-es évek derekán ezért is jelentett kisebb szenzációt! Míg Közép-Európában a magyar népfelkelés tartotta izgalomban a polgárokat 1956-ban, addig a szovjet mérnökök – aggódva hallgatva a lázadás Budapestről érkező híreit – az utolsó simításokat végezték új modelljükön.

Az igen erősen a kortárs amerikai limuzinokra hajazó (a Pobedát váltó) M 21-es csinos járgány volt. Nyikita Hruscsov elvtárs is megnyalta (titkárnője) szája szélét. A bel- és külhoni sikert tükrözte, hogy az ’58-as brüsszeli világkiállításon nagydíjat nyert a 140-es tempóra tervezett, (Európa leghosszabb folyójának nevét viselő) strapabíró nóvum. Midőn 1961 tavaszán szerencsésen megjárta a kozmoszt Jurij Gagarin, ő is ilyen szarvas emblémás, négyajtós kocsit kapott ajándékba a Kremltől. Sem a KGB, sem a taxis társaságok garázsából nem hiányoztak a 60-as évektől e tágas járgányok. A négyhengeres, 2,4 literes soros motor jól szolgált az 1,4 tonnás verdában. A gyűjtők a darabjaira hullott Szovjetunió tájain, sőt az EU-hoz csatlakozott államokban is nagy becsben tartják a krómtól csillogó agg Volgákat. Pláne, hogy a több generációváltást megélt, hajdani szovjet, majd orosz típus gyártása 2010-ben befejeződött. Németországban, ahol közel 49 millió személygépkocsi rója az utakat, mintegy 500-600 darabosra becsülik a Volga állományt. Azt nem tudni, hogy a kb. 1,2 milliónyi ukrán menekült közül az elmúlt 23 hónapban hányan érkeztek az NSZK-ba ilyen legendás márkájú saját autóval.

Kapcsolódó
Még több autó…