2024. november 22. (péntek) 07:33

Kihalt autótípusok: Bogár

Ötven éve debütált a VW Golf első generációja, lelökve a trónról – az osztrák és német náci párttagsággal is „dicsekvő” konstruktőr, Ferdinand Porsche második világháború előtti modelljét – a Käfert. Hajdan szenzáció volt, hogy a professzor előrukkolt farmotoros novumával, melyet egy csehszlovák Tatra ihletett meg. A perecablakos, kétajtós autó akkoriban még KdF néven debütált. Az ős-Volkswagen termelése az öreg kontinensen 1978-ig tartott, de Latin-Amerikában csupán húsz esztendeje fejeződött be a Bogár-korszak.
Működőképes veterán modellekből 2024 januárjában sincs hiány! A 86 éve bemutatott wolfsburgi Käfer KdF (Kraft durch Freude = Erő öröm révén) emblémával a Führernek is tetszett: mosolygott a volánt tekergető professzor mellett az anyósülésen! Ám közbeszólt Adolf Hitler háborúja. A Harmadik Birodalomban megálmodott Volkswagenek tömeggyártása csak a béke beköszönte után indulhatott el. E korszakot számos fekete-fehér fotó, dokumentumfilm, híradó őrzi!

Az NSZK-ban hamar megkedvelték a polgárok az igénytelen Bogarat. Majd Nyugat-Európában és Skandináviában is megjelentek az utakon. Az 50-es években az USA-t is meghódította a „Made in Germany” remekmű. Magyarországon főleg a 60-as, 70-es években volt kelendő a pénzes autósok körében a strapabíró nyugatnémet járgány. A Lajtán túl a Volkswagen Golf megjelenésével csappant meg az igény a Käferre. Az öreg kontinensen ’78-ban ért véget a modell gyártása. Mexikóban ’92 nyarán született meg a 21 milliomodik Bogár. Az NSZK-ban 16.666 márkáért (kb. 8.500 €) lehetett anno venni importált, 46 lovas, katalizátoros VW kedvencet. 2003-ban, túl a 21,5 milliós darabszámon aztán végleg lezárult a Käfer korszak. A retro Beetle sikere sohasem vetekedhetett Porsche (1875-1951) professzor ős-típusának legendájával.

Kapcsolódó
Még több autó…