Hazánkban a vadiúj négykerekűek fapados változatai is legalább 4,5 – 6 millió forintba kerülnek idén. Németországtól a Spanyol Királyságig szűk a 15 ezer €uró alatti típusok (ár)listája. Akinek a fészerében egy 80-as évekbeli, Trabi, avagy egy 126-os Kispolski szunnyad {netán narancssárga színben!} az jól teszi, ha kivár az eladással 2024 tavaszáig, nyaráig. Amikor sejthetően újfent megdrágulnak az oldtimerek. Zéró/vacak banki kamatnál egy Wartburg/Barkas sem rossz befektetés: állapottól függően 4-8 ezer €uróért. Az ukrán menekültek az elmúlt két évben főleg ex-szovjet verdákkal árasztották el az európai piacot, s ez kicsit lenyomta a Ladák, Moszkvicsok stb. tarifáját.
Hajdan a nyugati (immáron veterán) modellek komolyabb szériában – jobb minőségben? – készültek, mint a KGST-típusok. Így a piacon gyakoribb az ős-Golf, mint a 125-ös Nagypolski, 1200-as Zsiga. De lássuk a karcsúbb kocsik mezőnyét! Persze anno kinek a Trabant, a Zaporozsec, kinek a Fiat 500-as jelentette ifjúsága kedvenc kisautóját. {Én ez utóbbi, vászontetős, piros, torinói típussal suhantam Pest és Balaton között, max. 95 km/h-s tempóval…} Ám a hazánkban szép számmal akadtak olyanok is, akik csak a nyugati limuzinokért lelkesedtek, noha egy éjfekete, négyajtós Volgának is megvolt a maga (diszkrét) varázsa a Kádár-korszakban.
2024 telének végén a zsúfolt nagyvárosokban, Berlintől Palma de Mallorcáig feltűnően sok a Smart és a Mini. A Lengyelországban és Szerbiában összeszerelt retro 500-as Fiat is igen népszerű. Immáron elektromos verzióban is! A francia márkákból szintén jobbára az alacsony üzemanyagfogyasztású és alapárú típusok kelendők. Az NSZK-ban, de más gazdag EU tagállamokban is izgalmas trend, hogy a család második (harmadik) járművének egy bájos, környezetbarát Youngtimert választ magának a polgár. A 60-as években elterjedt Renault 4-es és a Citroën Kacsa éppúgy kultstátuszt ért el napjainkra, mint a már korábban debütált brit ős-Mini. Az olasz autóipar rozsdásodó fénykorát idéző, Fiat 500-asok, az izmosabb Kispolskik, a Trabantok sem haltak még ki egészen Európa szívében. A legendás Volkswagen Bogár pedig örökéletűnek tűnik. Ha szolídan motorizáltak is ezek a praktikus kiskocsik, főleg városi (parkolóhely hiányos) forgalomban megállják a helyüket. Ráadásul – így a gyűjtők – pénzbefektetésnek is kifizetődők lehetnek. Saját garázs (barkácsműhely) persze nem árt!