2024. november 22. (péntek) 12:18

A brit autóipar kérdőjelei

Egyelőre beláthatatlan, hogy mit jelent hosszabb távon a Brexit, a sorozatos londoni kormányváltás és a lecsengőben lévő koronajárvány az EU-ból tétován kifarolt monarchia járműgyártása szempontjából? A birminghami Jaguar Land Rover Ltd.-n kívül számos településen tízezrek foglalkoznak például Toyoták, Opelek és Minik összeszerelésével.

Ám az európai vevők 2023 első heteiben sem kapkodnak az új verdákért. Nincs ez másként a tavaly elhunyt Erzsébet királynő birodalmában sem, ahol hagyományosan belföldi gyártású típusokkal gurul a nép. A nem mellesleg fiatalon kitünő autószerelő hírében állt, volánnál és nyeregben egyaránt ügyes Queent fia váltotta a londoni trónon. III. Károly EU-nak hátat fordító államában a Jaguar, a Land Rover, a Range Rover, a Bentley, a R.R. az Opel/Vauxhall modelleken kívül például Toyota Avensis/Autis típusokat is gyártanak. A legendás Aston Martin sportkocsik szülőhazája is a szigeten van, ahol Lotus üzem szintén található.

A brit szakszervezeteket igen aggasztja 2023 elején az aktuális energiakrízis, s a munkaerőhiánnyal párosuló beláthatatlan jövő! A termelés drágulása, a jármű kereskedelem megtorpanása félő, hogy újabb (szak)munkahelyek leépítésével járhat majd, például Oxfordban. Ott a német érdekeltségű – BMW (UK) Manufacturing Ltd. – Miniket termel tömegesen, korábban sikeresen! Swindonban Honda gyár van, a brit Washingtonban pedig seregnyi Nissan típust szerelnek össze exportra.

Kapcsolódó
Még több autó…