2024. szeptember 20. (péntek) 05:51

EU: 2,5 millió új kocsi az utakon

Mogyorósi Géza

A környezetvédők bánatára az Európai Unióban idén átlagosan 10 százalékkal több új autót vettek a polgárok/cégek, mint 2023 első negyedévében. Már a január is kegyes volt a járműkereskedőkhöz (883 ezer darab). A legrövidebb hónapban, februárban pedig 851 ezer modell kapott friss rendszámot. Míg az NSZK-ban „csupán” 5,4 százalékkal nőtt a szalonok forgalma, addig Franciaországban 13 százalékos a kvóta. A két autóipari nagyhatalom mellett hazánk is kiveszi részét a gyümölcsöző iparágból. Győrben és Kecskeméten német típusok születnek, s hamarosan tán Debrecenben is! Esztergom pedig a japán járműgyártás egyik közép-európai bástyája. Belgiumban Volvókat szerelnek össze, míg Finnországban és Ausztriában Mercedeseket termelnek. S bizony a büszke franciák sem restek, Opeleket, Toyotákat piacra dobni.

Ez bizony globalizált világunkra jellemző, hogy a Spanyol Királyságban Volkswageneket és Audikat is összecsavaroznak, miközben tartósan a Seat Ibiza/Leon páros hódít. Itáliában pedig 2024-ben – tartósan – a Fiat Panda és a retro 500-as a főszereplő. Immáron elektromos verzióban is! A bájos, törpe négykerekűek – részben a Fabbrica Italia Pomigliano S.p.A. gyár termékei – kevés üzemanyaggal/árammal és parkolóhellyel beérik Milánótól Palermóig!

Nem mellesleg a Pandákból az elmúlt esztendőkben több, mint kétszer annyi fogyott, mint a jóval drágább (Lengyelországban összeszerelt) Lancia Ypsilonból. Olaszföldön dobogós a Törökországban készülő Tipo is, mely 2015-ben debütált az Istanbul Autoshow-n. Az Eurázsiában Fiat Aegea emblémával árusított modell az Egyesült Államokban és Mexikóban Dodge Neon elnevezéssel keresi a vevők kegyeit. De legurulnak a török futószalagokról Fordok is! Azt meg talán nem tudja mindenki, hogy háborúzó Ukrán szomszédainknál békeidőben komoly Škoda termelés folyik. Debrecenben pedig BMW-ket gyártanak majd bajor-magyar együttműködés keretében. Az EU-ban húsvétig értékesített új négykerekűek zöme benzines, dízel, illetve hibrid üzemű volt! Németországban a 49 millió darabos járműpark 2,9 %-át teszik ki a tisztán elektromos modellek.