g
Az ukrán-orosz vérontás ellenére friss Lada modellről cikkezik a nemzetközi autós szaksajtó. Az új, Iskra – vagyis „szikra” – névre keresztelt típus kapcsán érdemes felidézni a márka históriáját. A Merkúr szalon sztárja volt a Fiat 124-es liszence alapján, 1970 tavaszától gyártott, négyajtós Zsiguli, mely ’71 nyarán debütált Magyarországon. A legelső példányt egy vidéki állatorvos vehette át a Ferencvárosban. A Hentes utcai Merkúr telep csinos nóvuma, anno 80 ezer forintba került. Az olasz-szovjet modell percek alatt népszerű lett: napjainkban is gurulnak még ilyen „Made in CCCP” verdák Eurázsiában. A hazai oldtimer találkozókon is összefuthatunk velük!
S mit lehet tudni a tesztelés alatt álló Lada Iskrákról? Az első fotókon csupán üde szedánokat láttam, de 2025 derekáig ígérnek a dizájnerek kombi változatot is. Az alapverzióban egy 90 lovas, 1,6 literes 8 szelepes szívó benzinmotor duruzsol – 5 fokozatú kézi váltóval. A szintén a 15 ezer €uró alatti kategóriában debütáló drágább/”szikrázóbb” Ladákat pedig 106 lóerős, 1,6 literes, 16 szelepes mocival és 6 gangos, manuális, illetve opcionálisan kuplungmentes/automata kivitelben dobják majd a piacra. Kérdés, hogy a Föld legnagyobb területű államát sújtó szankciókkal összefüggésben, mikor mutatkozhat be, ezen orosz típus az Európai Unióban?