Ha pofátlanul összehasonlítjuk a 84 millió lakosú Németország – átlag 10 esztendős – járműállományát a hazai, 15-16 éves készlettel, akkor arról is érdemes szólni, hogy mi a helyzet az új verdák piacán? Nos nálunk, 2024-ben, eddig mintegy 70 ezer gépkocsi kapott frissen rendszámot, míg az NSZK-ban közel 1,5 millió. A Kárpát-medencében a Suzuki /+ Toyota, Škoda/ a kedvenc. A germán vevők pedig a VW-re esküsznek. Annak ellenére, hogy az idén 50. születésnapját ünneplő szuper sztár, a Volkswagen Golf alapára a 70-es évekbeli 4,5 ezer €uróról, napjainkra 28 ezer €-re emelkedett.
Németországban már 49 millió autó rója az utakat – a környezetvédők bánatára! Zsúfoltak a használtjármű telepek is. Főleg, mert nagyon megdrágultak 2020 óta a nyűtt négykerekűek. Pár hónapja berlini cimborám váltotta le roggyant, jó húsz esztendős Passat Variantját egy 17 éves, benzines VW Golf kombira: a kocsi csere 2.800 €urójába került. S régi verdája már Afrikában szennyezi a levegőt! Hölgy ismerősöm egy kívül-belül csinos, itt-ott rozsdafoltos, azonos korú, hatalmas rakterű, dízel Volvóért – 270 ezer kilóméterrel – 7 ezer €-t perkált le most márciusban.
A sok millió forintos tartósfogyasztási cikkek piacán az autóvásárlók sehol sincsenek könnyű helyzetben, midőn használt négykerekűt kell választaniuk. Kit a márkahűség ver bilincsbe, kit a lóerőimádat. Másokat pedig a divat, avagy a pénztárca karcsúsága befolyásol. A megbízhatóság, a komfort és a gépkocsi nyújtotta biztonság is fontos tényező. Az Euro NCAP által vizsgált 2014/15-ös modellek közül anno többek közt francia, svéd és német típusok arattak diadalt. A brüsszeli székhelyű Euro NCAP (European New Car Assessment Programme/Európai új kocsi értékelési program) akkori toplistáján a Volvo V40-es lett a kompakt kategória győztese. Hol van már a japán márkák dicsősége? A kiskocsik mezőnyében a Renault Clio volt a bajnok.