Kilencven éve rajtolt a VW-sztori. Ki gondolta volna, hogy 2024 őszén – a Teslákhoz hasonlóan – rengeteg Volkswagen is porosodik az üzemek udvarán, a szalonok kirakatában. Immáron az esetleges gyár bezárások sem jelentenek többé tabu témát Németországban. Az egy esztendővel korábban hatalomra került Adolf Hitler 1934-ben, Berlinben a 24. Internationalen Automobil- und Motorrad-Ausstellungon (IAMA – Nemzetközi Autó és Motorkerékpár Kiállítás) jelentette be, hogy milyen elvárásai vannak a jövő „Népautójával” szemben. A sztráda közlekedésre is alkalmas, tartósan 100 km/h-s tempóval suhanó családi kocsiban négy utasnak kellett elférnie: a takarékosság és az olcsóság is fontos szempont volt a náci diktátor számára. Porsche professzor munkához látott! Időutazás…
Ötven éve debütált a VW Golf első generációja, lelökve a trónról – az osztrák és német náci párttagsággal is „dicsekvő” konstruktőr, Ferdinand Porsche második világháború előtti modelljét – a Käfert. Hajdan szenzáció volt, hogy a mérnök előrukkolt farmotoros novumával, melyet egy csehszlovák Tatra ihletett meg. A perecablakos, kétajtós autó akkoriban még KdF néven debütált. Az ős-Volkswagen termelése az öreg kontinensen 1978-ig tartott, de Latin-Amerikában csupán jó húsz esztendeje fejeződött be a Bogár-korszak.
Működőképes veterán modellekből 2024 őszén sincs hiány! A 86 éve bemutatott wolfsburgi Käfer KdF (Kraft durch Freude = Erő öröm révén) emblémával a Führernek is tetszett: ’38-ban mosolygott a volánt tekergető professzor mellett az anyósülésen! Ám közbeszólt Hitler két ezer napos „villámháborúja”. A Harmadik Birodalomban megálmodott Volkswagenek tömeggyártása csak a béke beköszönte után indulhatott el. E korszakot számos fekete-fehér fotó, dokumentumfilm, híradó őrzi!
Az NSZK-ban hamar megkedvelték a polgárok az igénytelen Bogarat. Majd Nyugat-Európa más tájain és Skandináviában szintén megjelentek az utakon. Az 50-es években az USA-t is meghódította a „Made in Germany” remekmű. Magyarországon főleg a 60-as, 70-es években volt kelendő a pénzes autósok körében a strapabíró nyugatnémet járgány. A Lajtán túl a Volkswagen Golf megjelenésével csappant meg az igény a Käferre. Az öreg kontinensen ’78-ban ért véget a modell gyártása. Mexikóban ’92 nyarán született meg a 21 milliomodik Bogár. Az NSZK-ban 16.666 márkáért (kb. 8.500 €) lehetett anno importált, 46 lovas, katalizátoros VW kedvencet venni. A 21. század hajnalán, túl a 21,5 milliós darabszámon aztán végleg lezárult a Käfer korszak. A retro Beetle sikere sohasem vetekedhetett Porsche (1875-1951) professzor ős-típusának legendájával.