2024. november 22. (péntek) 06:46

Luxus lesz az új gépkocsi?

Mogyorósi Géza

Óvatos prognózisok szerint a Föld mintegy 8 milliárd lakosa közül 2023-ban alig 70 millióan engedhetik meg maguknak az új autó örömét. S mi a helyzet régiónkban, ahol tavaly csupán 9,3 millió új autó kelt el a 27 EU-s tagállamban?

Mitagadás, az európai kereskedők nosztalgiával gondolnak vissza 2018-ra, 2019-re. Aztán a koronavírus-járvány terjedésével összefüggésben, még Németországban is ötödével mérséklődött a kereslet vadiúj verdák iránt. Az aktuális ukrajnai vérontás és az energiakrízis sem kedvez a szalonok forgalmának. Ami 2023-ban is változatlan Olaf Scholz kancellár birodalmában az a Volkswagen modellek népszerűsége. Óvatos becslések szerint idén 3 millió felett lesz a németországi, s ennek közel négyszerese az uniós eladások kvótája. Míg 2019-ben még bő 200 ezer darab VW Golfot vettek a németek, addig a következő évben 136 ezerre apadt a kereslet. Ám 2021-ben, 2022-ben is a nyolcadik generációs Golf volt a sztár az NSZK-ban. A Passat és a Polo is dobogós az anyaországban.

A 11,5 millió lakosú – harmad magyarországnyi területű – Belga Királyságban és a pöttömnyi Luxemburgban szintén a Golf az egyik kedvenc, mind gyakrabban elektromos/hibrid (ID) változatban. A szomszédos Hollandiában pedig a kisebb Polo hódít. A finnek és az észtek a Škoda Octaviába vannak belehabarodva. S természetesen cseh földön is ezeket a limuzinokat, kombikat imádják a hazafias autósok. Szlovákiába a dögös Fabia vezeti az eladási listákat napjainkban. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete mintegy 10 százalékos keresletcsökkenést prognosztizált pár hete az új autók idei piacán. Ezzel szemben 2023 első hónapjában 2,8 százalékos forgalomnövekedésnek örvendhettek a szalonok tavaly januárhoz viszonyítva. Európa nyugati államaihoz képest, persze hazánk továbbra is alulmotorizált. A több, mint 8300 darab múlt hónapban rendszámot kapott magyarországi vadiúj négykerekű ténye azt tükrözi, hogy talán még túlszárnyalható is lesz az MGE által erre az évre beharangozott 100 ezres eladási kvóta.

Világszerte 2023-ban mintegy 70 millió új személygépkocsi értékesítésvel kalkulálnak a szakemberek – a környezetvédők bánatára! Európa legkisebb államaiban napjainkban már most is szinte mindenkinek van német, francia, olasz, brit márkájú valamilyen verdája. Andorrában, Monacóban, Lichtensteinben és Luxemburgban az értékes modellek dominálnak. Az elektromos
(amerikai) Teslákra is akad bőven vevő. Az öreg kontinensen a fenti négy piciny, de gazdag államban van a legtöbb automobil – bő 700 darab – ezer főre kivetítve. A bajnok Andorrában 930 közeli a kvóta! Az amerikai kontinensen Kanada és az USA a motorizációs bajnok. Ázsiában, ahol bolygónk lakosságának 60 százaléka él, Japán még sokáig verhetetlen marad. Míg a jóléti császárságban 530 kocsi jut ezer polgárra, addig a Föld legnépesebb államaiban lényegesen kevesebb. Az önálló járműiparral „büszkélkedő” Kínában és Indiában alig 10-12 automobil/főről szólnak az aktuális statisztikák.

Ausztráliában és Új-Zélandon, akárcsak az Európai Unió fejlettebb régióiban a lakosság felének van saját motorizált járműve. Ez – elméletileg – azt jelenti, hogy valamennyi família rendelkezik legalább egy autóval. Ez igaz Máltától Itáliáig és az NSZK-tól Izlandig, Svájcig. Ez utóbbi alpesi mini birodalom a nemzetközi toplista 15. helyezettje. A 20. placcon a svédek, a 25.-en szlovén szomszédaink. A cseheknél, a bolgároknál, a horvátoknál és a Balti-államokban is több gépkocsi van az emberek birtokában, mint nálunk: fej-fej mellett lengyel barátainkkal. Viszont beelőztük északi szomszédainkat, a szlovákokat! A harcias Oroszországhoz és békés Romániához viszonyítva pedig igazi autós társadalom lettünk, ahol az emberek közel harmada engedheti meg magának a saját automobil komfortját.