2024. november 22. (péntek) 07:45

Hová repültek a magángépek?

Egy holland szervezet a Greenpeace megbízásából készített tanulmányt az Európai Unión belüli magánrepülőgépes utak szén-dioxid kibocsátásáról. A CE Delft kutató és tanácsadó szervezet most megjelent anyagából most kiderült, hogy Magyarország 2022-ben 3306 magángépes út induló vagy célállomása volt.

Az Átlátszó által ismertetett összesítés szerint a legnépszerűbb magyar vonatkozású útvonalak:

2020-ban a top3 a Budapest-Prága (39 repülés), valamint holtversenyben a Budapest-Belgrád (19 db) és a Budapest-London (19 db) viszonylat volt,
2021-ben a Budapest-London (228 repülés), a Budapest-Prága (137 db), és a Budapest-Moszkva (102 út) táv,
2022-ben a Budapest-London (238 db), továbbá holtversenyben a Budapest-Nizza (185 db) és a Budapest-Prága (185 db) viszonylat volt a hazánkból induló vagy itt landoló magángépek kedvence.
Az adatbázis az olyan egészségügyi vagy katonai repülőutakat, amelyeket tipikusan az üzleti repülésben használt gépekkel (business jet) tettek meg. Ebbe a kategóriába egyértelműen beletartozik a magyar honvédség tulajdonában lévő, de a kormánytagok által használt két Dassault Falcon 7X típusú repülőgép is.

Méretükből adódóan érthető módon mindhárom évben a legtöbb magángépes út a budapesti repülőtérhez kapcsolódott, a második és harmadik helyen pedig a debreceni és a hévízi reptér váltogatta egymást.

A magánrepülőgéppel megtett legrövidebb utak:

2020-ban Budapest-Bécs (214,8 kilométer), Budapest-Belgrád (301,8 km) és Budapest-Rzeszow (Lengyelország, 361 km)
2021-ben Budapest-Sármellék (172,2 km), Budapest-Pozsony (174 km) és Budapest-Debrecen (175,9 km)
2022-ben Sármellék-Bécs (164,8 km), és az előző évhez hasonlóan Budapest-Pozsony (174 km), valamint Budapest-Debrecen (175,9 km)
A budapesti repülőtér adatai is eltörpülnek a nagy európai városok statisztikái mellett. 2022-ben a magyar főváros reptere 3 084 magánrepülős út kiinduló vagy célállomása volt, ami önmagában persze nem kevés, de csak töredéke az EU-s top10-nek. A listát ugyanis a nizzai repülőtér vezeti 34 710 magángépes úttal, ami a budapesti adat bő 11-szerese, de még a tizedik helyen álló római reptér is 13 639 útban volt érintett, ami bő négyszerese a magyar adatnak.

Még több életmód…