2024. szeptember 19. (csütörtök) 03:10

A MÁV fut a pénze és az utasok után

A MÁV egyre jobban belegabalyodik abba a zűrzavarba, amelybe saját magát kergette bele, amikor elkezdtek késni a vonatai, s ezzel alaposan meglepte a cseh és osztrák vasúttársaságot, amelyeket elfelejtett értesíteni a felújításról, amit ugyancsak rosszul szerveztek meg. Lázár miniszter jogosan függeszthetett fel több vasúti vezetőt, ám ez már nem segített a társaságon, amit a cseh és osztrák szomszédok a pokolba kívánnak. És miután az osztrákok több vonatot lekapcsoltak a hálózatról, a magyar utasok látják kárát a MÁV balfogásainak.

„Annak érdekében, hogy utazását Bécstől biztosan az eredeti Railjettel tudja folytatni, javasoljuk, hogy a Bécsbe történő eljutáshoz – az eredetileg tervezett utazásához képest – az 1 órával korábban induló, nemzetközi vonatot válassza” – közölte a MÁV. A Railjet-járatokra vonatkozik az osztrák döntés, amelynek értelmében a MÁV szerelvényei – a sorozatos késések miatt – csak Bécsig közlekednek. A döntéssel a magyar vonatokat lényegében levágták erről a nyugat-európai hálózatról.

„A korábbi vonattal utazók számára díjmentes helyfoglalást és kerékpárhelyjegyet (férőhelytől függően) biztosítunk. Ha utasunk valamely rövidebb útvonalon közlekedő Railjetre rendelkezik helybiztosítással, és aznapi vonattal szeretne elutazni az osztrák fővárosig, akkor Bécsig az új helyjegyet díjfizetés nélkül állítja ki a MÁV-START. Ha az utasunknak nincs helyjegye az eredeti vonatra, viszont az azt megelőzőre szeretne helyfoglalást, akkor a helybiztosítás díját meg kell fizetnie” – írja a MÁV, amelynek munkatársai a bécsi főpályaudvaron (Wien Hbf) segítik az utasokat az eligazodásban és az átszálláskor is.A Közlekedő Tömeg Egyesület alelnöke, Spohn Márton úgy látja, hogy a hivatalos osztrák indoklás ellenére nem csak a menetidővel lehet probléma, mert a MÁV szinte egyik napról a másikra megkezdett pályafelújítása Biatorbágynál a vonatkozó uniós szabályozásnak gyakorlatilag minden pontjába beleütközik. Spohn szerint az uniós vasúti piacot szabályozó, az európai vasúttársaságok viszonyrendszerét meghatározó uniós irányelv értelmében a hét napnál hosszabb, a forgalom több mint 30 százalékát érintő pályakarbantartásokat két évre előre be kell jelenteni, és egyeztetni kell a várható korlátozásról az érintett pálya használóival, az utasokon kívül a többi vasúttársasággal és a fuvarozókkal is.

A MÁV-START Zrt. 53 árufuvarozó céggel áll szerződéses kapcsolatban, így a cseh és az osztrák vasúttársaságok is elvárhatták volna az időben történő egyeztetést. Spoth elmondta, hogy a szabály alól egy szükséghelyzet felmentést ad, de a MÁV évek óta tudott a problémáról, így a felújítást előre ütemezni lehetett volna.

Még több AKTUÁLIS…