A telex cikke szerint a kormány mégis zöld jelzést adott két olyan útfejlesztésnek, amelyek jelentősen átalakítanák a Balkán és a Nyugat-Európa közötti magyarországi tranzitforgalmat. Ha meghosszabbítják az M9-es gyorsforgalmi utat, és meglesz az összeköttetés a tompai határátkelőhelyhez, a forgalom jelentős részét sikerülne a túlterhelt M5-ösről a most még kihasználatlan M6-os autópályára terelni. Igaz, az út tervezése három évig is eltarthat, ezután kezdik meg a kijelölt területek megvásárlását, és csak utána kezdődhet az építkezés.
Lázár János építési és közlekedési miniszter csaknem 270, még el nem kezdett állami beruházást leállított a magyar államháztartás helyzete miatt. A kormány úgy döntött, hogy „kiemelt társadalmi, politikai, gazdaságfejlesztési” jelentőségük miatt 24 projektet mégiscsak kezdjenek el, mégpedig azonnal. Ezekre a következő három évben több mint 47 milliárd forint jut, majd 2025 és 2027 között összesen 35 milliárd forintot szánnak a megvalósításukra.Van két beruházás, amelyek ha elkészülnek, jelentős hatással lesznek két nagy magyarországi autópálya, az M5-ös és az M6-os forgalmára, és alapvetően átalakul a Balkán és a nyugati országok között haladó magyarországi tranzitforgalom útvonala is.
A Törökországból, Bulgáriából és Szerbiából Nyugat- vagy Észak-Európába tartó vendégmunkások, illetve a szintén ezekből az országokból érkező, áruforgalmat lebonyolító kamionok jelenleg nem tudnak más útvonalon haladni, ha átlépték a magyar határt, csak az M5-ösön Szeged és Kecskemét irányába. Budapestnél rátérnek az M0-sra, és úgy mennek tovább az M1-esen Ausztria felé. Szintén ezen az útvonalon mennek, csak a másik irányba, amikor hazafelé tartanak a Balkánra. A forgalom jelentős része viszont átkerülhet az M6-osra. Hiszen az M6-ost elérő M9-es autópálya rövid jelenlegi szakaszához kapcsolódva az 51. és 53. számú főutak közötti gyorsforgalmi úttal (tehát az M9-es folytatásával), illetve az arról az útról Tompa felé vezető, szintén gyorsforgalmi úttal megteremtődik a magyarországi úthálózat összeköttetése a szerb A1-es autópályával – az M5-ös érintése nélkül.
Az M5-ös és az M6-os autópálya nagyon eltérő terheltségét jól szemléltetik a forgalmi adatok is. 2022-ben az M5-ösön átlagosan naponta 76 ezer egységjármű haladt el a Budapesthez közeli szakaszon. Az M6-ost viszont naponta csak 35 ezer jármű használta.
ak.