2024. október 18. (péntek) 07:25

A 20. század népszerű négykerekűi

Nem lehet már messze a tavasz! „Genf, 26. Febr. bis 3. März 2024” hírdetik a német nyelvterület plakátjai a svájci gépjármű showt. A koronavírus-járvány többször keresztbe tett az alpesi miniállam autó szakvásárának. Időutazás! A ’33-as Spree-parti seregszemle egyik legszebb és legdrágább modellje, a Genfi-tó partján korábban világpremierjét ünnepelt, szemetgyönyörködtető, modern germán luxus verda, a Maybach Zeppelin DS7/DS8 típus volt. A hét, illetve nyolc literes kocsikkal 140 km/óránál nagyobb tempót is elérhettek a sofőrök. Szenzációs sebesség ez. Hiszen a nevében léghajót idéző országúti rakéta önsúlya 2,8 tonna volt.

Más vevőkört célzott meg a Ford Köln elnevezésű, kétajtós, 540 kilós, kurta karosszériás kocsi. Majdan ennek jelentett dél-európai riválist a jóléti, alpesi miniállamban, Svájcban 1937-ben debütált olasz Fiat 500 Toplino. A kis (termetű/pénztárcájú) ember autója. Ennek szánták a német Volkswagen Bogarat is, mely a háborút követően hódította csak meg a világot. A ’39-es Opel Kapitän nemzetközi premierje is a Genfer Auto-Salonban volt. Aztán eldördültek a fegyverek, s megkezdődött a kétezer napos vérontás.

A kétüléses Jaguar XK 120-as a London Motor Show sztárja volt 1948-ban. E sportkocsi hetvenöt esztendővel ezelőtti, svájci internacionalista prezentációjáról kevesen értesültek a szovjetbarát államokban. Ahol már egy Pobeda, avagy Moszkvics is az irigység tárgya volt. A Fiat 600 a Topolinót váltotta ’55-ben, majd jött a legendás új 500-as torinói széria és a brit Mini. S milyen novumok dobogtatták meg a genfi mustra látogatóinak a szívét a 60-as években? Nos nem hemzsegtek a szocialista autóipar (igaz) gyöngyszemei a hegyes-völgyes-havas törpeállamban. Ott mutatkozott be viszont 1961-ben a Jaguar E-Type és ’63-ban a szintén sportos Mercedes-Benz 230 SL. A Ferrari Dino (1965) és a Lamborghini Miura (1966) sem lettek tömegjárművek – napjainkban a gyűjtők és spekulánsok féltett kincsei!

Kapcsolódó
Még több autó…