2024. október 19. (szombat) 16:36

A rendszerváltás négykerekű sztárjai

BMW 850 CSI

Szűk két hónappal a berlini fal leomlása előtt tartották Frankfurtban az utolsó közös személyautó és haszonjármű showt. Az IAA 1989 egyik meglepetése volt Opel Calibra és a wolfsburgi vetélytárs, a Volkswagen Corrado.

A harmincnégy évvel ezelőtti, Majna-menti Nemzetközi Autó Kiállítás {IAA} egyik sztárja volt a BMW 850i modell. A 12 hengeres bajor luxus kupé ma sem tűnik unalmas verdának. A kétajtós, 250 km/órás vágtázásra tervezett délnémet sportkocsinál jutányosabb „tömegközlekedési eszköz” volt az 1989 szeptemberében debütált Opel Calibra. Párszor én is vezettem ezt a nyúlánk típust, de engem a rivális, V6-os Volkswagen Corrado temperamentuma nyűgözött le igazán. A west-berlini sztrádán öröm volt vele a száguldás!

1990 köszöbén már sorozatgyártásra érett a VW Golf 1,4 literes, 60 lovas környezetkímélő változata. A katalizátoros modellek térnyerése a 20. század végének egyik pozitív – autós – jelensége volt. Kár, hogy a komoly károsanyag kibocsájtású, használt, nyugati négykerekűek gyakorta éppen Magyarországon landoltak a „vasfüggöny” leomlása előtt és főleg azután. A Golf harmadik nemzedékére még ’92-ig kellett várniuk a vásárlóknak. Ugyancsak újdonság volt a Majna-partján a 328-as szériát váltó Ferrari 348-as. Naná, hogy az olasz standon a tűzpiros szín dominált már anno is. A 70-es évek derekán a Citroën CX söpörte be a legtöbb pontot, de dobogós lett az első
generációs VW Golf és az Audi 50 is. Ma sem unalmas verdák ezek, s fut is belőlük pár ezer példány még – főleg Európában. A Simca 1307/1308 annak ellenére feledésbe merült modell, hogy ’76-ban az Év autója lett. A francia újdonság beelőzte a fürge BMW 3-ert és a tágas Renault 30-ast. Bezzeg a brit gyártókat már régen nem kényeztette a nemzetközi zsűri!

Kapcsolódó
Még több autó…