Augusztusban sem csendesedik a szláv testvérháború! Ukrajna tizenhét hónappal ezelőtti lerohanása óta, a szankciók hatására megtorpant az import járművek forgalmazása a Föld legnagyobb területű államában. Noha a szabályok kijátszásával 2023 nyarán is lehet vásárolni nyugati típusokat – például azerbajdzsáni, kazahsztáni „üzletemberek” közvetítésével – az oroszországi szalonok forgalma a háború előttinek felére apadt. Vajon megoldást jelenthet-e a jó öreg Moszkvics márka feltámasztása a bajokra?
„Return of the Moskvich: Russia to revive ‘legendary’ Soviet-era car” – adták hírül 2022 végén az angol nyelvű gazdasági lapok és autós magazinok. Nos a második világháború után a régi Opel Kadett alapjaira épített Moszkvicsok a magyar utakon is felbukkantak a Kádár-korszakban. Nem is volt olyan rossz kocsi. Bár a Zsigulikhoz és a lengyel 125-ös Polski Fiathoz képest, azért snassz volt leánykérésre ezzel a szovjet típussal betoppanni. A „legendás márka visszatérése” érdekében persze nem túl sok cerkát pusztítottak el a Kreml-hű mérnökök és dizájnerek.
A Kínai Népköztársaságban tömegjárműnek számító JAC JS4-re került Moszkvics 3 embléma. A világ legnépesebb államával együttműködve született öszvér négykerekű 10,25 colos digitális műszeregységet és hasonló méretű érintőkijelzőt kapott. A 1,5 illetve 1,6 literes benzines mocik picit a múlt századi Ladák hangulatát idézik. Ez nem vonatkozik a legizmosabb, 150 lovas hibrid Moszkvicsra (3e), melyben már korszerű elektromos erőforrás segíti az Otto-motor kűzdelmét. Egy töltéssel állítólag akár 400 km-t is gurulhatunk vele. A tervek szerint az „új” orosz verdákból idén, mintegy 50 ezer darabot dobnak majd piacra – főleg belföldön.