2025. július 04. (péntek) 08:12

Ceausescu öröksége: Oltcit

Komoly hagyományai vannak a francia-román járműipari kapcsolatoknak. Ennek legismertebb nemzetközi gyümölcse a – 2025-ben nagyon sikeres – Dacia típus. Ezen modell távoli rokona volt a kiskocsi kategória „suta sztárja”… A háromajtós Oltcit. A zsugorított Lada Samarára és a pöttömnyi Citroën AX-re egyaránt emlékeztető „Made in Romania” típus egy jó félévszázaddal ezelőtti szerződés alapján gurult le a gyártósorokról. A helybeli folyam és a legendás francia „ős” nevét kombináló Oltcit első példányai bő négy évtizede bukkantak fel Nicolae Ceausescu (1918-1989) birodalmának útjain. A Kárpát-medence zsenijének és gonosz diktátorának egyaránt becézett bukaresti cárelvtárs persze nem ezzel a kiskocsival parádézott.

A korabeli tesztek is azt tükrözték, hogy az 1995-ig termelt Oltcit zajtalan utastere és olcsó ára volt a főérv e verda megvétele mellett. A 3,8 méternél kurtább, önhordó acélkarosszériás típus sofőrjei, utasai aztán a franciásan lágy rugózás közben azt tapasztalhatták, hogy hangos a motor, alig fog a fék és túl magas a városi fogyasztása kedvencüknek. A legbátrabbak még az Oltcit – állítólagos – 150 km/órás csúcssebességét is kipróbálhatták a nehezen tekerhető volánba kapaszkodva. Rég volt! Már a kelet-európai oldtimer találkozókon is ritkán látni, ilyen bájos, rozsdarágta román népautókat.

Kapcsolódó
Még több autó…