2024. október 19. (szombat) 18:39

Felejthetetlen államok és autók

Zsiguli 1200

Hol van már Csehszlovákia és Jugoszlávia? A 90-es évek elején a térképekről leradírozott államokban, az NDK-tól a Szovjetunióig komoly rajongó tábora van 2023-ban is a „szocialista” járműipar hajdani termékeinek. A Trabik, Wartburgok és farmotoros Škodák legalább annyi oldtimer barátot varázsolnak el, mint a Moszkvicsok, Zsigulik, Volgák.
De ne menjünk messzire, csak ide 700-800 kilométerre, ahol a 90-es évek elején fejeződött be a keletnémet gépjárműipar „örökifjú” kiskocsijának a gyártása. A DDR már réges-rég elhunyt egykori főkommunistája, Erich Honecker (1912-1994) ma rá sem ismerne Drezda, Rostock utcáira. Hiszen az 52 esztendeje hatalomra került „Honi” beutazta a világot. Ám „balatonozó” népe Trabi, Wartburg és Zsiguli kiutalásról álmodozott a 70-es, 80-as években. Miközben ő, a párt főembere francia és svéd autócsodákkal suhant.

A KGST tábor egyik legmotorizáltabb állama volt a térképekről ’90 őszén leradírozott Német Demokratikus Köztársaság. Az akkor már négyütemű Trabant gyártása sem tartott sokáig: 1991-ben búcsúzott a kockafazonú modell. Ki akart anno keleti verdát a kemény márka korszakában?! Korábban a vadonatúj Trabira, Wartburgra, Škodára, Zsigára gyakran 10-15 évet várakoztak a „türelmes” polgárok az NDK-ban. A Balatonnál, netán a bolgár tengerparton randevúzva nyugati rokonaikkal, azért persze ki-kipróbálhatták a „Made in Germany” modellek komfortját is. Míg a bonni politikusok főleg Mercikkel suhantak, Erich és Margot Honecker elvtársai nyúlánk Volvokkal, Citroënekkel parádéztak. Vadászathoz Land Rover dukált Leonyid Brezsnyev legjobb kelet-berlini csókosának! De ennyit mára.

Kapcsolódó
Még több autó…