2024. november 22. (péntek) 01:40

Jeep Avenger – híres elődök

Ebben az esztendőben az amerikai SUV (Sport Utility Vehicle) szabadidős otto-, illetve elektromotoros jármű érdemelte ki az Év autója címet. Az európai környezetvédők bosszankodnak, a járműkereskedők örvendenek!

Negyedszázaddal a második világháború után a KGST tagállamokban csak kevesen engedhették meg maguknak a nyugati autó luxusát. De arról sokan hallottunk, hogy a European Car of the Year viadal 1964-ben útjára indult. Anno a brit Rover 2000-es volt a sztár – olvashattuk az Autó-Motor hasábjain. A 2023-as bajnok Jeep babérjai csak Amerikára érvényesek! Pillantás a múltba… Francia típust 55 esztendeje, 1968-ban díjaztak először, midőn a Simca 1100-as bronzérmes lett a korát megelőző, nyugatnémet NSU Ro 80-as és az olasz Fiat 125-ös mögött. Ezutóbbi elegáns típus Magyarországon főleg lengyel változatban hódított. Pláne, hogy a 125-ös Polski komfortosabb volt a szovjet Zsigulinál, mely a Fiat 124-es szláv adaptációja volt. Apropó torinói járműpar! Ma már sokan nosztalgiával gondolnak vissza arra, hogy Nyugat-Európában és hazánkban is népszerűek voltak az itáliai modellek.

Jó fél évszázada a Fiat 128-as volt a nyerő. E sportos kocsit eredetiben, majd Zastava emblémával a Merkurnál is megrendelhettük. 1971-ben ismét a franciáknak kedvezett a szerencse, mert a nemzetközi zsűri a Citroën GS-nek ítélte oda az Év autója díjat. Sőt a harmadik helyre e márka SM verziója került. Az ezüstérmet a kurta életű, zseniális wolfsburgi Volkswagen K 70-es nyerte. A vagány Fiat 127-est mi is imádtuk. A farmotoros kiskocsi 1972-ben lett bajnok. Akkor a Renault 15/17 került a második placcra, s a gyönyörű, fürge Mercedes 350 SL is dobogós lett. Jogosan!

Kapcsolódó
Még több autó…