2024. október 19. (szombat) 21:36

Keleti típusok találkozója

Wartburg 311

Április 22./23. a volt NDK tájaira csábít egy oldtimer randevú. Emitt tágas Barkas mentőautó parkol, amott egy sportos Wartburg Coupé. Csehszlovák és szovjet gépkocsi kedvencekből sem lesz hiány a finowfurti bulin.

A Luftfahrtmuseum {Finowfurt Aviation Museum} hangárjai között, persze nem csak régi szocialista négykerekű gyártmányokban gyönyörködhetünk, hanem agg repülőgépekben is. A 16. Keleti Jármű Találkozó helyszíne Berlintől északra, mintegy 50 kilóméterre található: kőhajításnyira a német-lengyel határtól. A Brandenburg tartományi bulin hagyományosan szép számmal csillognak, villognak Trabantok is. Történelmi visszapillantás! A ’89 novemberében megrepedt berlini fal 28 esztendeig szelte ketté a német fővárost és a kontinenst. Jó három évtizede annak, hogy befejeződött a Trabik gyártása. Mint emlékezetes Németország újraegyesítését csupán pár hónappal élte túl a „Made in DDR” típus. Közel 3,1 millió példányt gyártottak az NDK népautójából.

Napjainkban már csak elvétve találkozni Európában ilyen kiskocsikkal. Ám többek közt Berlinben, Drezdában, Prágában kiállítások féltve őrzött kincse. Sőt a Spree-nél bérbe is lehet venni e pöfögő oldtimert. Anno, az 50-es évek második felében felbukkant kétütemű Trabant és Wartburg főleg a belföldi járműhiányt voltak hivatottak orvosolni. De a határon túl is komoly érdeklődés mutatkozott a keletnémet négykerekűek iránt. Az autó a szocializmus korszakában mindig is, picit luxus cikknek számított. Pláne, hogy nem csupán megbízható modellekből volt túl kevés, hanem alkatrészekből is. Nem volt ez másként Németország keleti felében sem! A vadonatúj Trabira, Wartburgra, Zsigára gyakran 10-15 évet várakozó „türelmes” polgárok a Balatonnál, netán a bolgár tengerparton randevúzva nyugati rokonaikkal, azért ki-kipróbálhatták a pazarabb modellek komfortját is.

Kapcsolódó
Még több autó…