2024. szeptember 08. (vasárnap) 02:44

Mit hozott 2023 az elektromos autók piacán?

elektromos autó

Míg 2021-2022-ben az állandó alkatrészhiány határozta meg a piacot, és az ezzel összefüggésben kialakuló kínálat hiány okozta áremelés, addig úgy tűnik idén néhány dologban sikerült előbbre lépniük a gyártóknak, amivel talán egyre több vásárlót csalogathatnak át az elektromos autók piacára. De lássuk mit is hozott 2023 ennek az iparágnak?

Mindenki áttér a Tesla NACS-re.

Ez év végéig szinte minden autógyártó bejelentette, hogy jövőbeni elektromos járműveikhez a Tesla töltőcsatlakozót fogják használni.
Ez a forgatókönyv 2023 elején még nehezen lett volna elképzelhető. Az év későbbi szakaszában azonban minden jelentős autógyártó, a Stellantis kivételével, hivatalosan is megerősítette ezt a döntését.
A Tesla 2022 novemberben kezdeményezte, hogy más autógyártók is vegyék át a NACS néven ismert csatlakozóját. Eleinte csak néhány kisebb autógyár vette fontolóra a javaslatot, mivel a NACS még nem volt valós töltőszabvány. A nagy ugrás májusban következett be, amikor a Ford vezérigazgatója, Jim Farley, és a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk bejelentették, hogy a jövőbeli Ford elektromos járművek a Tesla csatlakozóját használják majd, és egy adaptert is biztosítanak a Supercharger hozzáféréséhez 2024-ben. Ezután felgyorsultak az események, és június végéig a GM, Rivian, Volvo és Polestar is csatlakozott, majd a következő hónapokban szinte az összes többi gyártó követte őket.
2021-ben és 2022-ben az autógyártók és a kiskereskedők is egyre növekvő számban szálltak be a töltési infrastruktúra kiépítésébe, azonban még különböző szabványok alapján. Talán a Tesla Supercharging sikere felgyorsítja egy egységes hálózat kiépítését.

Az elektromos járművek ára csökkenő tendenciát mutat

A 2022-es áremelés után – melyek nagy része a márkakereskedésekben történt – 2023 az elektromos járművek hivatalos árkorrekciójának éve lett. A Tesla 2023 januárjában 20%-os árcsökkentést jelentett be. A használt Teslák árai is zuhantak, ahogy egyre több elektromos jármű került a piacra. Számos egyéb kiigazítás mellett a Tesla októberben ismét csökkentette a Model Y és Model 3 árait.

De nem a Tesla volt az egyetlen. Jelentősen csökkent egyéb modellek árai is, köztük a Hyundai Ioniq 6, a Lucid Air, a Ford Mustang Mach-E és a Ford F-150 Lightning – bár az utóbbi, a Ford F-150 Lightning még mindig megtartotta az eredetileg bejelentett árhoz képest 50 százalékkal magasabb felárát.

2023 utolsó napján még nem világos, hogy az elmúlt évek áringadozásai hogyan hatnak a potenciális vásárlókra?

A szoftverek sok problémát okoznak

Az elektromos autók piacán a 2022-es év drámai volt a szoftverhibák tekintetében, és eleinte úgy tűnt, hogy 2023 lesz az az év, amikor a nehézkes szoftverfrissítések gátolják az elektromos járművek elterjedését.
Azonban néhány esetben a Tesla személyes visszahívás nélküli javításokat tudott végrehajtani, így a távoli frissítések úgy tűnik elérhetővé válnak.
De nem minden volt zökkenőmentes. Novemberben a Rivian letiltotta az R1S és R1T elektromos teherautóinak infotainment rendszerét, de szerencsére a Rivian képes volt a legtöbb tulajdonos esetében gyors, vezeték nélküli megoldást nyújtani.
Nemrég, a GM leállította a Blazer EV kiszállítását szoftverproblémák miatt, és úgy tűnik, hogy szinte minden vezeték nélküli frissítésekre képes modellnek legalább egy olyan funkciója van, amely még nem lett szoftveresen engedélyezve.

A kormány új támogatást dolgozott ki

2023-ban a kormány egy új programot dolgozott ki, amely 60 milliárd forint összegben támogatja, hogy a magánszemélyeken túl az üzleti szektor is bekapcsolódjon az elektromobilitásba.
A keretből egyrészt a töltőhálózatot fejlesztik, másrészt kedvezményt nyújtanak elektromos járművek vásárlására. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter bejelentése, illetve a minisztérium közleménye szerint a programban 30 milliárd forintból a következő két és fél évben 170 új, nagy kapacitású elektromos töltőállomást építenek Magyarországon a legforgalmasabb utak mentén.
A másik 30 milliárd forintból pedig lehetővé teszik, hogy a cégek, például az egyéni vállalkozások, a taxisok, az autómegosztással foglalkozó társaságok kedvezményesen, támogatással vásárolhassanak elektromos járműveket, kisbuszokat vagy kisteherautókat is. A vállalkozások jövő februártól 2025. március végéig pályázhatnak a támogatásra, amelyben vissza nem térítendő állami hozzájárulást igényelhetnek a hazai gazdasági társaságok tisztán elektromos személygépkocsi, kisteherautó vagy kisbusz megvásárlásához, a beszerzési ár és az akkumulátorkapacitás függvényében 2,8–4 millió forint értékben – áll az Energiaügyi Minisztérium közleményében.

A részvétel feltételei:

  • az igényeket 2024. február 1 és 2025. március 31. között lehet benyújtani, a támogatásra való jogosultsághoz 2026-ig le bonyolítani a beszerzést;
  • a legalább két főt foglalkoztató magyarországi vállalkozásoknál, a taxisoknál csak a nem flottaszolgáltatást nyújtók részesülhetnek a támogatásból;
    kis haszongépjármű, kisbusz és személygépkocsi vásárlására adnak lehetőséget;
  • tíz fő alatti cégek 1, 10-49 közötti létszámmal működők maximum 5, az 50–249 fő közöttiek legfeljebb 10, míg a nagyobbak legfeljebb 16 járművet szerezhetnek be.

Az egy cégre eső minimális támogatási érték tehát 2,8 millió, a maximális elnyerhető forrásmennyiség pedig 64 millió forint lehet – részletezi a minisztérium.
A hvg összegzése alapján a 30 milliárd forintos keretösszegből 10,8 milliárdot budapesti, 19,2 milliárdot pedig az ország többi részén működő cégek között osztanak szét, maximálisan 9375 pályázó között.

A támogatás mértékét az akkumulátorok teljesítménye és a járművek ára alapján határozzák meg, ami a személygépkocsik, illetve a maximum 9 fős kisbuszok esetében:

  • a 41 kilowattóra alatti, 11,5 millió forintnál kevesebbe kerülő járművek esetében 2,8 millió,
  • a 41–59 kilowattóra között, legfeljebb 14 millió forintba kerülőknél 3,6 millió,
  • az 59 kilowattóra feletti, legfeljebb 20 millió forintos értékűeknél pedig 4 millió forint.

Emellett a kormány jóváhagyásával, részben európai uniós forrásból más projektek keretében is folytatódik a hazai elektromos töltő infrastruktúra fejlesztése. Az erről szóló kormányhatározat szerint 92 új Tesla és 168 egyéb elektromos töltőpont is épül az országban.

Kapcsolódó
Még több autó…