2024. szeptember 16. (hétfő) 21:47

NSU: az 50-es, 60-as évek sztárjai

A nácizmus összeomlása után a 3 lovas NSU Quick és a szintén egyhengeres, ám izmosabb – 5 lóerős! – 125 ZDB volt a neckarsulmi mérnökök büszkesége. Az 50-es évek nyugat-németországi „gazdasági csodája” közepette vitték, mint a cukrot az olyan bájos névre keresztelt egy cilinderes kismotorokat, robogókat, mint a Fox, a Konsul, a Superlux/Supermax, a Lambretta. Ezutóbbi, olasz licenc alapján gyártott csinos mopedből hat év alatt közel 120 ezer példány született: az NSU az Adenauer-korszakban a világ legtermékenyebb motorkerékpár forgalmazója volt. 1955-ben például 350 ezer darab különböző típust készítettek, s azokat nem csak belföldön értékesítették, hanem 90 országba exportálták is. A cég nevét olyan sportos rekordok öregbítették, mint az áramvonalas karosszériába bújtatott, 2 hengeres, 500 köbcentis, kompresszoros motorkerékpárjukkal elért 290 km/órás csúcstempó. Szintén az 50-es évek novuma volt a kezdetben háromkerekű, kiskabinos NSU Prinz, mely a második világháború utáni autógyártás újjáéledésének előfutára volt. Félévszázaddal ezelőtt már sok száz, négykerekű, farmotoros, 583 cm³-es „Heceg” (= Prinz) futott a nyugatnémet utakon, melyek erőforrását eredetileg kétkerekűekbe tervezték.

Magyarországra is eljutottak a 60-as években az NSU, jó helykihasználhatóságú kisautói: a kezdetben kéthengeres, majd ’64-től négy cilinderes „fürdőkád” formavilágú, bájos modellek ihlették meg aztán a szovjet mérnököket, hogy a Prinz-szériáról lekoppintsák a jó öreg Zaporozsecet… A Wankel-motoros, 1967-ig gyártott, nyitott NSU Spider lemásolására szerencsére nem tettek kísérletet a Szovjetunióban. A TT-sorozat a rallivilágot is felbolygatta: ez a két betű köszön vissza az 1969-ben az Audi AG-hez került NSU örökségeként a Győrött gyártott német-magyar sportkocsikban… A varrógéptől a motorkerékpáron át a kitünő autókig ívelő neckarsulmi jármű történet két szomorú szereplője, a korát mind technikailag, mind formailag megelőző NSU/VW K 70-es típus és az ugyancsak a 60-as évek második felét fémjelző, NSU Ro 80-as modell. Kicsit később sikeresek lehettek volna, de addigra már eltűnt az önálló márka. Négy és fél évtizede már, hogy csak a nosztalgiázók emlegetik a felejthetetlen – 150 esztendeje útjára indult – német NSU-t.

Kapcsolódó
Még több autó…