2024. szeptember 19. (csütörtök) 03:15

Örökifjú Käfer – 20 éve nem gyártják

VW Käfer

A 2023-as oldtimer találkozókon sincs hiány Volkswagen Bogarakból. Ezen talán még Ferdinand Porsche úr is elcsodálkozna! A professzor ugyanis már a 30-as évek derekán előrukkolt farmotoros újdonságával, melyet a Tatra ihletett meg. Hátul perecablakos típusa, akkoriban KdF néven debütált. Fekete-fehér fotókon látható, hogy Adolf Hitler is kipróbálta e modellt: somolygott a bajúsza alatt az anyósülésen!

Működőképes veterán Käferekből a 21. században sincs hiány! Pedig a VW sztori jóval a második világháború előtt startolt. A zseniális konstruktőr, Ferdinand Porsche már röviddel a nácik 1933-as hatalomra kerülése után előrukkolt farmotoros nóvumával, mely részben egy csehszlovák Tatra koppintása volt. A letisztult formavilágú, kétajtós autó anno még KdF (Kraft durch Freude = Erő öröm révén) típusjelzéssel került bemutatásra. Ám közbeszólt Hitler háborúja és a VW tömeggyártása csak a béke beköszönte után indulhatott el. Az ezredik Bogár Németország brit zónájában 1946-ban készült el. Az NSZK-ban hamar megkedvelték a polgárok, az igénytelen kiskocsit. Majd Nyugat-Európában és Skandináviában is megjelentek az utakon. Az 50-es években az USA-t is meghódította a wolfsburgi remekmű.

Magyarországon főleg a 60-as, 70-es években volt kelendő a pénzes autósok körében a strapabíró nyugatnémet járgány. Európában a Volkswagen Golf megjelenésével csappant meg az igény a Käfer iránt. Az öreg kontinensen ’78-ban ért véget a modell gyártása. Mexikóban ’92 nyarán született meg a 21 milliomodik Bogár. Az NSZK-ban 16.666 márkáért lehetett anno venni importált, 46 lovas, katalizátoros VW kedvencet. 2003-ban, túl a 21,5 milliós darabszámon aztán végleg lezárult a Käfer korszak. A retro Beetle sikere sohasem vetekedhetett Porsche (1875-1951) professzor ős-típusának legendájával.

Kapcsolódó
Még több autó…