2024. szeptember 19. (csütörtök) 03:18

Piroska és a Barkas

 

Kétütemű pöfögést ma már ritkán hallani/szippantani Európa szívében. Persze a Barkas mikrobuszok/mentőautók/hullaszállítók/kempingjárgányok varázsa 2024-ben sem szűnt meg. S ez igaz a „rokon” Trabikra, Wartburgokra is… Az egykori Karl-Marx-Stadt, már visszakapta régi elnevezését. Hiszen ’89 novemberében megrepedt a berlini fal, s az utcák zömét is átkeresztelték a hajdani NDK településein. Jó három évtizede annak, hogy befejeződött a Trabantok gyártása. Mint emlékezetes Németország újraegyesítését csupán pár hónappal élte túl a „Made in DDR” típus. Közel 3,1 millió példányt gyártottak az Ost-Block népautójából. Ám rajongó tábora ma is aktív. Ezt tükrözi a chemnitzi Trabi & Friends Messe, mely 2024. március 16-án tárja szélesre a kapuit. A két napos oldtimer randevú igazi nosztalgia bulinak ígérkezik. Plusz koncertek, alkatrészbörze, sörössátrak, kolbászsütödék… Helyszín: 09116 Chemnitz, Messeplatz 1.

Persze napjainkban már csak elvétve találkozni Európában ilyen kiskocsikkal. Ám többek közt Berlinben, Drezdában, Prágában kiállítások féltve őrzött kincse. Sőt a Spree-nél bérbe is lehet venni e pöfögő veteránt. Anno, az 50-es évek második felében felbukkant kétütemű Trabant és Wartburg, majd Barkas/IFA főleg a belföldi járműhiányt voltak hivatottak orvosolni. De a határon túl is komoly érdeklődés mutatkozott a keletnémet négykerekűek iránt. Az autó a szocializmus korszakában mindig is, picit luxus cikknek számított. Pláne, hogy nem csupán megbízható modellekből volt túl kevés, hanem alkatrészekből is. Nem volt ez másként Németország keleti felében sem! A vadonatúj Trabira, Wartburgra, Zsigára gyakran 10-15 évet várakozó „türelmes” polgárok a Balatonnál, netán a bolgár tengerparton randevúzva nyugati rokonaikkal, azért ki-kipróbálhatták a pazarabb modellek komfortját is.

Kapcsolódó
Még több autó…