2024. február 22. (csütörtök) 16:08

Új államok, régi márkák

Hol van már Csehszlovákia és Jugoszlávia? A 90-es évek elején a térképekről leradírozott államokban, az NDK-tól a Szovjetunióig komoly rajongó tábora van 2024-ben is a „szocialista” járműipar hajdani termékeinek. A Trabik, Wartburgok és farmotoros Škodák, Tatrák legalább annyi oldtimer barátot varázsolnak el, mint a Moszkvicsok, Zsigulik, Volgák.
Ám ne menjünk messzire, csak ide 700-800 kilométerre, ahol 1991. április 30-án fejeződött be a keletnémet gépjárműipar „örökifjú” kiskocsijának a gyártása. A DDR már réges-rég elhunyt egykori főkommunistája, Erich Honecker (1912-1994) ma rá sem ismerne Drezda, Rostock utcáira. Hiszen az 53 esztendeje hatalomra került „Honi” beutazta a világot. Ám „balatonozó” népe Trabi, Wartburg és Zsiga kiutalásról álmodozott a 70-es, 80-as években. Miközben ő, a párt főembere francia és svéd autócsodákkal suhant.

A KGST tábor egyik legmotorizáltabb állama volt a térképekről ’90 őszén leradírozott Német Demokratikus Köztársaság. Az akkor már négyütemű Trabant gyártása sem tartott sokáig: ’91-ben búcsúzott a kockafazonú modell. Ki akart anno keleti verdát a kemény márka korszakában?! Korábban a vadonatúj Trabira, Wartburgra, Škodára, Ladára gyakran 10-15 évet várakoztak a „türelmes” polgárok az NDK-ban. A Balatonnál, netán a bolgár tengerparton randevúzva nyugati rokonaikkal, azért persze ki-kipróbálhatták a „Made in Germany” modellek komfortját is. Míg a bonni politikusok főleg Mercikkel suhantak, Erich és Margot Honecker elvtársai nyúlánk Volvokkal, Citroënekkel parádéztak. Vadászathoz Land Rover dukált Leonyid Brezsnyev legjobb kelet-berlini csókosának! Hm. Ennyit mára!

Kapcsolódó
Még több autó…