Félévszázada, 1974-ben debütáltak az első Volkswagen Golfok. Ezen (nyugat)német típus nyolcadik nemzedéke, elektromos változata ma is hozzátartozik az utcaképhez. Bezzeg Pesttől Berlinig szinte teljesen eltűntek a hajdani Kádár-medencében és a baráti államokban oly’ népszerű négykerekűek. Aki „katalizátor mentes nosztalgiázásra” vágyik, annak érdemes fellapoznia Balázs Viktor járműtörténeti munkáját, melyet Ocskay Zoltán szerkesztett. A minden szempontból színes Szocialista autók című hiánypótló kötetben apám első kocsijáról és annak elődjéről, a Wartburgokról éppúgy mindent megtudhatunk, mint családom második négyajtós modelljéről, mely egy 1970-es Polski Fiat 125-ös volt. Ezen lengyel típus részben még itáliai alkatrészekből készült. De nem csak ezért „csalóka” ezen kiváló kötet címe… Hiszen az abban szereplő négykerekűek egy része nyugati koppintású, KGST-ben gyártott verdák.
Mert ugyebár a legendás Moszkvics, Opel Kadett „ihletésű” volt, a Zaporozsec pedig az NSU távoli, farmotoros öccse. A 40-es évekbeli Forddal és Chryslerrel egyaránt mostoha rokonságot ápoló Pobjeda, majdan Warszawa emblémával is fuvarozta az elvtársakat. Szintén amerikai álomautókra emlékeztetett a krómtól csillogó Csajka. Még a csehszlovák Škodák és Tatrák voltak a legegyedibb szocialista „hintók”. A Zsiguli pedig hivatalosan is a remek Fiat 124-es szláv ikertestvére volt. Természetesen a jó, öreg Volga és a Zastava is helyet kapott Balázs Viktor könyvében, melynek végén praktikus műszaki táblázatot is közöl a szerző! A szép és tartalmas, fotókkal, grafikákkal gazdagon illusztrált album időutazás a 20. század második felébe! (Kiadó: OldtimerPress).