2025. március 03. (hétfő) 21:06

Kisvasutak találkozója

A tél az utolsókat rúgja, jön a tavasz és hamarosan beindul a kisvasút-szezon. A holtszezon azonban jó alkalom arra, hogy ilyenkor randevúzzanak a szakemberek. Idén a Kárpát-medencei Kisvasutak XXX. Találkozóját Kemencén tartották meg a Kőrózsa Panzióban, ahol az ország minden részéből érkeztek előadók és hallgatók. A Kemencei Erdei Múzeumvasút 25 éves!
A kétnapos találkozó szervezője a Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány és a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület volt, a két elnök, Gáspár János és Bacsinszky Tibor nyitotta meg a rendezvényt, majd előadások hangzottak el, például: a gőzvontatás történetéről, a vasúti rendeltetésű magasépítmények tervezéséről, a Széchenyi-Hegyi Gyermekvasútról, a villamos hajtású járműkoncepcióról, a készülő kisvasutas és hajtányos szabályozásról, az ország néhány kisvasutjáról és természetesen a jubiláló kemenceiről is. Mi ez utóbbi történetét mutatjuk be röviden az előadók, Szűcs Zoltán, Kalácska László és Bodrogközi Gábor segítségével.
A kemencei erdei vasúti hálózat kiépítése a Börzsöny lábánál 1910-ben kezdődött a Kemence-Wirterház-Királyháza-Királykút vágányainak lefektetésével, 1913-ban kezdték a ma is üzemelő Wirterház-Hamuház-Hajagos szárnyvonal (a Csarna-völgyi vasút) építését. Mindkét vonal 600 milliméter nyomtávval lóüzemre épült. Az 1950-es évek közepétől megkezdődött a vasút visszabontása. 1995-ben és 1999-ben az amúgy is elhanyagolt pályát a megáradt Csarna-patak több helyen lerombolta, a hidakat elsodorta. A Kisvasutak Baráti Köre Egyesület 2000-ben bérleti szerződést kötött az Ipoly Erdő Rt.-vel, melynek eredményeként megkezdődhetett az egyedülálló 600 milliméter nyomtávú vaspálya helyreállítása sok önkéntes munkával mintegy négy kilométeres szakaszon Feketevölgyig, és a mozdonyok, kocsik felújítása is, ami azóta is folyamatos.
-2025-ben éves programsorozattal ünnepeljük múzeumvasútunk fennállásának negyedszázados évfordulóját, a részletek a honlapunkon megtalálhatók. A szezon március közepén indul nálunk – mondta Bodrogközi Gábor. Az előadás után a rendezvény résztvevői maguk is meggyőződhettek, milyen szép környezetben zakatol a kemencei kisvasút.
Abban, hogy ma egyáltalán beszélhetünk magyarországi kisvasutakról, felvirágzásukról, óriási szerepe van Gáspár Jánosnak, a Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány vezetőjének, aki több, mint 30 évvel ezelőtt adta ki a jelszót: Mentsük meg a kisvasutakat! S, íme a példa: sikerült! Jó utat az idelátogatóknak tavasztól őszig, és persze, érdemes országszerte a többi útvonalat is felfedezni jó levegőn, gyönyörű tájakon utazva.

Még több életmód…