A kormány próbálja megmenteni a dunaújvárosi acélgyártást, de nincsen könnyű dolga.
Mi történik most Dunaújvárosban, a Dunaferr acélműnél? A dolgozók szépen bejárnak a gyárba, majd hazamennek, igazán már semmit nem tudnak csinálni. A gyárban egyedül a kokszoló működik, ha az megállna, nem lehetne újraindítani. A két kohó közül az 1-es kohó augusztus vége óta áll, a 2-es kohó november eleje óta, utóbbi ideiglenes leállásnak indult, de az „ideiglenesség” azóta is tart. November vége óta állnak a hengerművek, vagyis
„annak természetesen a dolgozók örülnek, hogy valameddig megnyugvás van az életükben, de olyan csend van itt bent, hogy ha nem lenne ilyen hideg, hallanánk a madárcsicsergést. Az emberek bejárnak, de elég frusztráló, hogy semmi tennivaló nincs, kiszidoloztunk, kitakarítottunk már mindent, most már csak beszélgetünk”- hallottuk.
Még ez is Brüsszel sara a kormány szerint
A Fidesz politikusai szeretnek mantrázni. A legújabb mantra az „elhibázott brüsszeli szankció”. Előbb Orbán Viktor kormányfő beszélt arról, hogy „A Dunaferrt tönkretették a korábbi tulajdonosok, a vállalatvezetők és végül a brüsszeli szankciók.”
Azért még politikustól is ritka egy olyan mondat, amelyben minden elembe bele lehet kötni.
A Dunaferr korábbi (vagyis értelmezésünk szerint a mostani előtti) tulajdonosa éppen a magyar állam volt, a jelenlegi, vagyis a ciprusi Steelhold ugyanis 2004 óta tulajdonos, ebben nem volt változás.
A vállalatvezetőknél természetesen lehet sejteni, hogy a kormányfő kire, kikre gondol, hiszen most Fazekas Attila felszámolóbiztos vezeti a céget, de korábban sokáig Jevgenyij Tanhilevics orosz vezető és az emberei voltak birtokon belül, de itt annyiban fals a megjelölés, hogy a magyar cégjog legnagyobb szégyenére a Dunaferrnek valójában régóta nem volt valódi mandátummal bíró vezetése.
A brüsszeli szankcióknak pedig a régóta szenvedő vasmű ügyeihez vajmi kevés köze lehetett.
Brüsszel nem segít
Orbán Viktor mindenesetre arról is írt, hogy
sajnos Brüsszeltől hiába várunk segítséget, onnan csak szankciók jönnek, más nem.
Már Orbán bejelentette, hogy a kormány ezért azt a döntést hoztuk, hogy a következő hat hónapban kifizeti a Dunaferr dolgozóinak bérét, ez több mint 16 milliárd forint, és
a következő hónapokban azon fogunk dolgozni, hogy a hat hónap elteltével megbízható, stabil működést biztosító tulajdonosa lehessen majd ennek a magyar ipar számára nélkülözhetetlenül fontos dunaújvárosi vasműnek.
Czomba Sándor ezt a panelt ismételte meg, igaz ő bővítette a felelősi kört, mert szerinte a Dunaferrt tönkretették a korábbi tulajdonosok, vállalatvezetők, a háború, az elhibázott brüsszeli szankciók és az energiaválság. A kormány ezt nem hagyta, Védelmi Bizottságot állított fel és felszámolót rendelt ki a céghez, aki megkezdte a vállalat helyzetének rendezését. Tartós és hosszú távú megoldást azonban az jelenthet, ha a vasmű megbízható és stabil működést biztosító tulajdonost kap. A kormány ezen fog dolgozni a következő hónapokban, ugyanis így védhetők meg a családok, így védhetők meg a munkahelyek.
Na de ki lehet ez a tulajdonos?
A baj csak az, hogy bár valóban nagyon pozitív lenne, ha meg lehetne menteni a dunaújvárosi acélgyártást, mintha minden elem ezer sebből vérezne. A megmentésre a legesélyesebbnek az indiai hátterű Liberty-csoport tűnik, őt emlegetik a sajtóban.
A január 9-én bejegyzett magyar Liberty Steel Central Europe Kft. egyedüli tulajdonosa a szingapúri Liberty Steel Central Europe Holdings Pte. Ltd. Ezt a céget Szingapúrban 2022.december 22-én alapította Sanjeev Gupta, ő az egyedüli részvényes, a cég alaptőkéje 1 (azaz egy) dollár.