A CATL 150-200 dolgozójának felmondott az elmúlt három hétben a Debrecenben akkugyárat építő cég és a telex értesülései szerint a leépítési hullám folytatódik.Állítólag a magyarok túlnyomó részét ki fogják rúgni. Ha ezt a magyar kormány, amely hatalmas összeggel támogatta a gyár felépítését, tétlenül nézi, akkor a kínai beruházók bármit megtehetnek.
Az elmúlt egy héten több tucat magyar dolgozóját kirúgta a debreceni CATL. A döntés azért érthetetlen és meghökkentő, mert a cég néhány héttel ezelőttig aktívan toborzott. Az érintettek szerint a cégvezetés a magyarok helyett kínaiakkal akarja feltölteni a gyárat.
A cég nem kommunikál semmit.A debreceni gyár élén idén márciusban zajlott le egy vezetőváltás. A CATL európai részlegét 2020 óta Jason Chen vezette, és ő volt a CATL Hungary Kft. ügyvezető igazgatója is. Idén márciusban azonban leváltották a Chent, és a helyére Shen Fenget nevezték ki, aki 2019-től a tengerentúli és európai piacokért felelős autóipari ügyvezető igazgató volt.
Egy most kirúgott dolgozó szerint azóta megváltozott a hangulat, a kínai középvezetők elkezdték hangoztatni, hogy az új vezérigazgató miatt „nagy változások lesznek”. Szerinte egyre gyakrabban hallottak, olyan megjegyzéseket, hogy „túl sokan vagytok”, vagy hogy „Kínában ugyanezt a munkát harmadennyi ember látja el”, vagy hogy „a kínaiak sokkal hatékonyabban dolgoznak nálatok, mert ők hétvégén is bent vannak”.Új kínai vezetők érkeztek a céghez, akik a korábbitól eltérő stílust képviseltek. „Korábban elképzelhetetlen lett volna, hogy valakit egy 30 fős csetcsoportban kirúgással fenyegessenek meg, most megtörtént.”
Májusban egy nagyobb csoport indult volna repülővel kínai kiküldetésre, de az utolsó pillanatban az egyik kínai vezető szólt, hogy néhány embernek mégsem kell kimennie. Nem mondták meg, mi a lemondás oka, de állítólag volt, akit már a repülőtérről fordítottak volna vissza.A toborzást is lelassították. Az egyik forrásunk szerint az új kínai vezetés néhány pozíciót leszámítva már májusban létszámstopot hirdetett. Május közepén kihirdettek egy új céges szabályzatot, ami a korábbiaknál szigorúbb feltételeket támasztott a próbaidős dolgozóknak. Ez alapján a dolgozóknak a próbaidő végén egy bonyolult, teszttel összekötött vizsgát kell teljesíteniük, és ha azon nem érnek el elég pontot, nem maradhattak.
És akkor elkezdődtek a kirúgások
Június közepén aztán elkezdődött a leépítés, először egy próbaidőn lévő technikusnak mondtak fel mindenféle indoklás nélkül. Mivel a munkájával kapcsolatban semmilyen komoly probléma nem merült fel, a legtöbben nem értették, miért kell mennie, és a lépésnek gyorsan híre ment a cégben.Június végén aztán különböző részlegeknél dolgozó alkalmazottak kaptak olyan levelet, hogy nem mentek át a próbaidő végén szervezett vizsgán, ezért megszűnik a munkaviszonyuk. Egy forrásunk szerint a vizsgáról szóló számok egy része még csak nem is a valóságot tükrözte, mert a vizsga egymásra épülő részekből állt, és ha valaki a korábbin olyan rossz eredményt ért volna el, mint ami a kimutatásban állt, akkor tovább sem jutott volna a későbbi vizsgarészhez.
Az elbocsátási hullám erre a hétre a határozatlan munkaszerződéssel rendelkező, már régebb óta ott dolgozó kollégákat is elérte, közülük többeknek felajánlotta a közös megegyezéssel való távozás lehetőségét. Ehhez egy- vagy kéthavi fizetést kaptak, és azt a lehetőséget, hogy másnaptól nem kell bemenniük dolgozni.
Eddig 50-100 dolgozót rúghatott ki a CATL, de van, aki 150-200 kirúgottról beszél, de hallottunk ennél nagyobb számot is. Ha a kirúgások így folytatódnak, több száz magyarországi alkalmazott elvesztheti a munkáját.