2024. szeptember 08. (vasárnap) 04:33

Szeged – Indul a BYD autógyár alapozása

Hétfőn már tervek is érkeztek az építésügyi hatósághoz a beruházásról. Az engedélyekre váró rajzokból kiderül, még nem a közeli Liliom Lakókert mellett dolgoznak, hanem az ELI-ALPS lézeres kutatóközponttól északra, az autópálya mellett épülne fel a kínai elektromosautó-gyár első két csarnoka.
Ez a terület az úgynevezett „Pick-telek”, mert eredetileg a Bonafarmhoz tartozó Pick vette meg, hogy itt építse fel új gyárát, ám ezt a tervet elvetették, és a szintén szegedi Szabadkai úti, az 1970-es években épült gyárukat fejlesztik. A Pick-telekről az Átlátszó írta meg korábban, hogy Csányi Sándorék hússzor többért adták el a városnak, mint amennyit a gazdák kisajátításra ítélt földjeiért fizetne az önkormányzat.

Ahhoz, hogy felhúzhassák a BYD-gyárat, megfelelően erős talajra van szükség. Ezért a munkákat azzal kezdik majd, hogy a hullámos területről teljesen lehámozzák a termőföldet 50 centiméter mélységig, mintegy 40 hektáron (0,4 négyzetkilométer). A még mindig hullámos felszínt kiegyenesítik, és erre már ráteríthetik azokat a teherbíró rétegeket, például zúzottkövet, amik megtartják majd az épületeket. A tervek szerint a földet szállító munkagépek egy már meglévő bekötőutat használnak majd a Budapesti úton át, vagyis úgy néz ki, hogy – egyelőre – nem fogják zavarni a közelben élőket. Sokan aggódtak ugyanis amiatt, hogy a csendes környék nyugalmát megzavarhatja a BYD-gyár és annak építése.
A Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatalnak benyújtott tervek alapján most egyelőre csak két gyártócsarnok alapozására szeretnének engedélyt kérni a gyár tervezői. A dokumentumokból kiolvasható, hogy a nagyobbik csarnok az autók karosszériájának formázására szolgálna 4 hektáron, míg a kisebbik egy könnyűfémes, kompozitanyagokkal foglalkozó üzem lenne, majdnem feleakkora területet elfoglalva.
A két épület közvetlenül egymás mellett létesül, a nagyobbik mintegy 340 méter hosszú lesz.
A szóban forgó 40 hektáros terület északi és déli szélén három víztároló is épülne, amelyek összesen 37 millió liter csapadékot tudnak majd eltárolni. Ezek többek között a BYD leendő gyárának hatalmas, burkolt felületeiről lefolyó esővíz tárolására szolgálnak majd.

Még több ITTHON…