2024. november 21. (csütörtök) 16:02

Visszaélt-e hatalmával Böjte Csaba?

Böjte Csabával elszaladt a ló, a kormány olyannyira mettémogatta, hogy immár évek óta megmondó embert játszik és többnyire olyan dolgokban is megnyilatkozik, amiről fogalma sincs. És miután két ügyben is bűnösnek találták a kollégáit, ő mégis kétségbe vonja, hogy ezek az esetek megtörténtek.Tehát, ahogy a 444.hu írja, ő tekinti magát áldozatnak. Böjte atya egyébként a dévai gyerekek istápolásával tűnt fel, s azokat az érdemeit senki nem vonhatja kétségbe.Ám a hamis küldetéstudat mintha eltérítette volna a jó útról…

Tudjuk – hiszen az egyik eset már jogerőre is emelkedett –, hogy Böjte Csaba intézményeiben történt hatalommal való visszaélés. Egy másik esetben pedig egy akkor tizenöt éves lányt mondta el, hogy nevelője fizikailag és verbálisan zaklatta, valamint rendszeresen szexuálisan kizsákmányolta, aki családjával és három gyerekével együtt a lánnyal egy házban lakott.És arról is lehetett tudni, hogy ezt megpróbálták eltussolni. A hatalommal való visszaélés egyik formája ez is – nem beszélünk róla, tehát nincs is –, egyrészt.

Másrészt az is, amikor köztiszteletben álló személy olyan kérdésekben nyilatkozik (hosszasan és rendszeresen), amelyekhez egyébként nem ért. Mert ilyen esetben olyat mondhat, amik sokakat sérthetnek, másokat hamis illúziókba ringathatnak, nem fedik a valóságot, pedig az, amit mond, nagyon sok ember számára megkérdőjelezhetetlen.

Böjte Csaba ellen ezzel egyidejűleg hajtóvadászat indult (ez a második veszély), a fejét követelik, semmilyen bocsánatkéréssel vagy bevezetett óvintézkedéssel nem elégednek meg, fogalmuk sincs, mit csinál egyébként Déván, sőt, most már őt is szexuális kizsákmányolással vádolják. Ezzel kapcsolatban fontos az óvatosság, mert egyelőre semmit nem tudunk arról, hogy igaz-e. De még ha nem is igaz,hosszan lehetne sorolni, miben hibázott a szerzetes anélkül is, hogy patás ördögként próbálnánk beállítani az egyik és szentként a másik oldalon.
Böjte Csaba megnyilvánulásait figyelemmel kísérve, a harmadik csapda jelentheti a legnagyobb veszélyt, mivel rendszeresen az áldozat szerepében tűnik fel. Nem vállal felelősséget, ellentmondásos megnyilvánulásai vannak a zaklatásos esetben is. Böjte Csaba tehát megosztó, és már jóval azelőtt az volt, hogy a dévai gyermekotthonban zajló szexuális zaklatás megingatta volna az árva gyerekek megmentőjének érinthetetlenségét.

Legutóbbi, nagy vihart kavart anyák napi beszédéből ezt a részletet kapták fel az elmúlt héten leginkább (holott szerintem aznap nem ez volt a legmegbotránkoztatóbb nyilatkozata):

„Hát mondom, ilyenek a nők. Ha virágot kapnak, turbékolnak. Ha a fejsze fokával kopogtatják a vállukat, akkor sikoltoznak. Nem olyan komplikált a női lélek. (…) Mindig, amikor egy ilyen asszony jön, akkor a kollégáknak elmondom, el kell vinni a fodrászhoz, aludja ki magát, szép ruhákat kell venni a turkálóban, és nagyon hamar megnyugszik, biztonságban érzi magát a nő. Kicsit sírdogál, de tényleg talpra áll.”

Persze, ezekbe a mondatokba is sok helyen beleköthetünk (volt, aki átköltötte ugyanezt a szöveget papokra, érdemes vetni rá egy pillantást), vagy letudhatjuk azzal, hogy a székelyek/erdélyi magyarok/vidékiek/keresztények/papok/fideszesek/RMDSz-esek, már csak ilyenek, mi mást is mondhatott volna nekik? Mintha egyébként lenne bármilyen összefüggés az etnikai vagy a politikai-ideológiai háttér és a családon belüli erőszak vagy a jövedelmi helyzet és a családon belüli erőszak között. A formáiban lehetnek eltérések, de tudható, hogy az alkoholproblémák és a bántalmazás nem csak Déva környékén vagy más etnikai vonatkozásban van jelen, sőt. Felütheti a fejét a látszólag legemancipáltabb budapesti értelmiségi elit köreiben is.

Böjte Csaba anyák napi megnyilatkozásával kapcsolatban azonban felmerülhet egy szervezési probléma is: kinek juthatott eszébe egy ferences szerzetest felkérni arra, hogy tartson előadást Anya, az élet forrása, a család tűzhelye! címmel?

Másrészt: lehetne egy köztiszteletben álló személynek, spirituális vezetőnek annyi önreflexiója, hogy ne szólaljon meg minden témában, amire felkérik, hanem esetleg azt tudja mondani: szerintem jobb lenne, ha erről nem én tartanék nektek előadást. Esetleg kérjetek fel egy nőt, egy édesanyát. Biztos számtalan olyan segítőt tudott volna ajánlani az atya, aki foglalkozik nehéz sorsú anyákkal, és mondjuk maga is édesanya. (Ám ne felejtsük el a rendezvény politikai színezetét sem: az esemény az RMDSz anyák napi rendezvénye volt, a meghívható nagyágyúk listájára vélhetőleg nem kerülhet fel akárki.)

Mindenesetre, azt azért sejteni lehetett, hogy az anyaság vékony jég lehet egy cölibátusban élő férfi számára.
Nemcsak azért, mert szerzetes, hanem mert árva lányok, súlyosan bántalmazott, labilis édesanyák, problémás esetek, fájdalmas anyasebek százai jelenthetik az ő szűrőjét. Ezekkel a tapasztalatokkal felvértezve beszélt a hallgatóságnak, és talán nem is elvárható, hogy a feminista teológia gyöngyszemeit tárja eléjük (bár igen kívánatos lenne, hogy olvassanak ilyesmiket szerzetesek is, főként, ha rendszeresen megnyilatkoznak nőügyekben). És itt nem elsősorban a sokak szerint szintén megosztó Perintfalvi Rita katolikus feminista teológus Facebook-bejegyzéseinek olvasgatására gondolok (persze azokat is érdemes megnézni, ha teljes képet akarunk kapni erről a szcénáról, amelynek ő mindenképpen meghatározó karaktere), hanem például Ferenc pápa megnyilvánulásainak tanulmányozására, aki az elmúlt években problémaérzékenyen, tiszteletteljesen és őszintén beszél, amikor a nőkről nyilatkozik.

Túl az esetlen mondatokon, ami szerintem a leghátborzongatóbb az anyák napi esetben, mégis az, amiről az Udvarhelyi Hírportál számol be. Pál Edit Éva, az uh.ro főszerkesztője a rendezvény után ugyanis megkérdezte Böjte Csabát, hogyan tervezi megakadályozni azt, hogy az általa működtetett gyermekotthonokban teret nyerjenek az ehhez hasonló visszaélések. A válasza ez volt:

„Én azt látom, hogy a mi gyerekeink is, de a fizikai családban felnőtt gyermekek is, nem mindig vannak megelégedve azzal, amit a szülők – akármilyen jó szándékkal – nyújtani tudnak… A másik, hogy egy tizenhat éves lány szíve hova vezet és hova nem, ez egy nagyon érdekes kérdés, nagyon ingoványos kérdés. Én meg vagyok győződve, hogy nem életszerű az egész.”

„Egyik szobában lakik egy édesanya a három gyerekével, a férjével, a másik szobában lakik a nevelt lány, és őt meg lehessen többször erőszakolni. Ezt én akkor se hittem el, és most se hiszem el. Úgyhogy én ezt visszautasítom.”
Tegnapi Facebook-bejegyzésében pedig így ír a szerzetes – a másik, jogerőre emelkedett ügy apropóján:

„Az ítélet megvolt, a törvényszék a magányos bűnelkövetőt elítélte, mi végig együttműködtünk a hatósággal, amely se engem, se egyetlen munkatársunkat nem vádolt meg! Tudtommal a szegény gyerekek se vádoltak Szabolcson kívül senki mást! Nekünk sem az ítélkezés, hanem az imádság a dolgunk!

A román ügyészségnek, bíróságnak köszönet, mert a munkájukat profin elvégezték, a beteg részt kivették, mint egy daganatot, de nem roncsolták az egészséges szöveteket, a gyerekeknek otthont adó intézményt!

Sajnos a politikával átitatott sajtónak ez nem volt elég. Ők nincsenek tudatában, hogy

mi mindannyian a bűn elkövető kollégánknak nem cinkosai, hanem áldozatai vagyunk!
Ez az ember a mi gyerekeinket bántotta, és ezáltal minket is bántott, akik az erdélyi magyar gyermekvédelemnek a munkáját felvállaltuk! A sokszor rosszindulatú támadásokkal kapcsolatban Jézus fohásza az iránytű: »Atyám, bocsáss meg nekik, hisz nem tudják, mit cselekednek!«”

 

Még több ITTHON…