2024. szeptember 20. (péntek) 16:56

Berlin – Tempelhof, Tegel bezárva

Mogyorósi Géza

Az Osztrák-Magyar Monarchiában világrajött Adolf Hitler, aki 90 esztendeje jutott hatalomra, s „foglalta el” Berlint, rá sem ismerne a hajdan poros, porosz metropoliszra. De nem csak az 1945 tavaszán öngyilkosságba menekült Führer számára tartogatna meglepetéseket Közép-Európa legnépesebb világvárosa. Emitt egy vadonatúj repülőtér! Amott a Múzemsziget frissen átadott metrója, melynek egy-egy kijárata a Humboldt Forumhoz és az azonos nevű egyetemhez „tereli” a turistákat, diákokat, na jó, a művészeket is!
A két nyugat-berlini légikikötő bezárása a 21. század elején azzal fenyegette a 3,8 milliós német települést, hogy túlzsúfolttá válik az egykori szovjet megszállási övezet reptere. Így már az ezredforduló táján tervek születtek Flughafen Schönefeld bővítéséről. A nagy elánnal megkezdett építkezéseknek 2011-re kellett volna befejeződniük, ám számos műszaki, biztonsági probléma miatt többször el kellett halasztani a szalagvágást. Negatív német rekord, hogy bő kilenc esztendővel csúszott el a kacskaringós elnevezésű Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt {BER} átadása. A 2020 végi ünnepséget beárnyékolta a koronavírusjárvány. Míg 2019 első félévében 17,5 millió utast számláltak együttesen a (már bezárt) tegeli, s a régi schönefeldi reptéren, addig 2021-ben januártól júliusig csupán 1,85 millió vendég startolt, landolt a gigantikus BER-en. Noha 2023 eddig eltelt időszakában már átlépte az 5 milliós „álomhatárt” a kvóta, alig van rá remény, hogy szilveszterig 20 millió embert regisztrájanak a kontinens legújabb civil repülős bázisán.
A légitársaságokat, sőt az egész nemzetközi idegenforgalmat, gazdasági életet sújtó egészségügyi krízis lecsengése után, az ukrajnai vérontás árnyékában akár 2025-ig eltarthat, hogy normalizálódjon a közép-európai turizmus. A homeofficeból szabaduló üzletemberek sem fognak már annyi tárgyalásra, szakvásárra, konferenciára röpködni, mint a korábbi évtizedekben – így a pesszimista elemzők. Ami konkrétan a Berlinnel szomszédos tartományba, Brandenburgba áttolt – immáron 5-ös terminállá átkeresztelt Schönefeldhez kapcsolódó – Willy Brandt {BER} repteret illeti: az aggasztó vezetőváltások mellett gond az is, hogy a két, már-már belvárosi, west-berlini Flughafen megszüntetésével, ma a fellegekbe vágyóknak, akár 30-40 kilométert is utazniuk kell, mire becsekkolhatnak. Ez a „kirándulás” busszal, metróval (U-Bahn), S-Bahnnal, avagy regionális vonattal 50-70 percet vesz igénybe és 4-12 eurót kóstál. A kissé rövidebb, közúti taxizás 60-80 euróba is belekerülhet; ha a főváros szívéből indulunk, avagy oda érkezünk. Ráadásul 2023 áprilisától drágult a tömegközlekedés a Spree-cityben!
A vártnál sok milliárd euróval többért megvalósult Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt {BER} 2020. október 31-én tárta szélesre a kapuit. A Covid-19 kór, az „álarcos bál” rátett egy lapáttal a kilenc és fél évvel elcsúszott gigantikus közlekedési projekt – eddigi – katasztrófájára. Az optimista légügyi szakértők szerint az évtized közepére elérhető lesz a 25-30 milliós utasszám. Igaz ettől a kvótától a környezetvédők és a zöld aktivisták, politikusok frászt kapnak!