2024. szeptember 16. (hétfő) 20:50

Bicajjal Budapesten

Kerékpározás

A Lánchidi csata még nem dőlt el, vagyis hülyeséget mondok, Budapest már döntött, s e szerint az autók nem fognak többé átmenni a Lánchídon, tehát a gyalogosok és biciklisek paradicsoma lesz. Ám a kormány ebbe nem nyugszik bele, miután már évek óta tartozik 6 milliárd forinttal, amit még az előző főpolgármesternek ígértek meg a híd felújítására, azzal a jelszóval nem fizet, hogy ragaszkodik az autókhoz. Ez persze csak olcsó kifogás, de beleillik abban a taktikába, hogy Karácsony főpolgármester egyik nagy vívmányát, a zöld vízióban is fontos szerepet játszó biciklis város tervét fúrják. Amúgy a biciklinek nincs pártszíne, tehát a narancssárgák is szeretnek biciklizni. Egyébként ma már 161 Bubi állomás van Budapesten, vagyis meglehetősen könnyen lehet biciklit kölcsönözni.

A múlt sem túl szép, mér ami a bicikliseket illeti. Az 1937-ben átadott Horthy Miklós híd (Petőfi híd) mindkét oldalán a kocsiúttól és a járdától is szintben elválasztott kerékpárút vezetett. Többek között az Árpád hídon és a Kerepesi úton is létesítettek kerékpárutakat, ám ezeket később megszüntették. És az előző, korai szocializmusnak mondott rendszer sem dicsekedhetett, 1988-ban mindössze 12 km kijelölt kerékpáros útvonal volt a városban.

Budapest hagyományosan a szűk utcák birodalma, sem Pesten, sem Budán nincsenek olyan széles utak, mint Berlinben. A Nagykörút, amely átszeli Pestet mindössze két sávval bír, s ebből vettek el a baloldali városatyák egy sávot. Kétségtelenül lassult a forgalom és kezdetben nagyon kevés kerékpárost láttunk a biciklis sávban. Ám hamar belejöttek a bringások, s a mai statisztikák már imponálóak. Budapesten jelenleg több mint 750 kilométernyi kijelölt bicikliút található. A fele kerékpáros nyommal ellátott útvonal, míg a maradék  gyalog-kerékpárút (108 km), önálló kerékpárút (99 km), kerékpársáv/közös használatú buszsávok (91 km) és kerékpárral két irányból is használható egyirányú közút (47 km).

Az autósok és a gyalogosok közül sokan azért sem szeretik a kerékpárosokat, mert kevés az önálló bringa út, a többségüket az autósávokból vagy a gyalogos járdákból választották le, egyszerű felfestéssel. És ugyan ki szereti, ha tőle rabolnak területet, az ő teritóriuma lesz kisebb? És a rendőrök is arról panaszkodnak, hogy egyre több a kerékpáros baleset, mert jogosítvány híján soha nem ismerik a KRESZ-t és ha mégis, akkor sem mindig tartják be a közlekedési szabályokat. Gyakran úgy előznek, hogy bevágnak a kocsik elé, áthajtanak a zebrán vagy a járdán közlekednek. Ám ettől még nem kell kiutálnunk a bicajosokat a városból.