2024. szeptember 16. (hétfő) 21:59

A cseh ipar ékköve: Škoda

Mogyorósi Géza

 

A bicaj bizniszbe a 19. század végén beszállt Václav Laurin és Václav Klement urak az Osztrák-Magyar Monarchia cseh csücskében anno aligha sejthették, hogy eggyéolvadó cégük járműipari nagyhatalom lesz – Európa szívében. Motorkerékpárokat is összeszereltek, majd legelső automobiljuk 1905-ben gördült ki korszerű üzemükből. A Laurin & Klement A-modell, kétüléses, jobb kormányos (hintó küllemű) kabrió volt. Az ős-Škoda akár 40 km/órás tempóra is képes volt. A közelgő „nagy háború” küszöbén a hadsereg is felfigyelt a könnyű kocsira… De ugorjunk a mába!

Olvasom, hogy a „legnagyobb cseh autógyár, a német Volkswagen konszernhez tartozó Škoda 722 394 autót gyártott” eddig idén „ami éves szinten 27,5 százalékos növekedés”. Szép eredmény! A nemzetközi sikert igazolja, hogy a finnek és az észtek az Octaviába vannak belehabarodva. S természetesen belföldön is ezeket a limuzinokat, kombikat imádják a hazafias autósok. Szlovákiában a dögös Fabia vezeti az eladási listákat. Svájctól a Spanyol Királyságig és Magyarországtól az NSZK-ig hozzátartoznak a modern Škodák az utcaképhez. Világszerte 2023-ban mintegy 70 millió új személygépkocsi értékesítésvel kalkulálnak a szakemberek – a környezetvédők bánatára! Szóval a csehországi négykerekűek nem fektetik két vállra a Toyotát, avagy az anyacéget a VW AG-t, ám így is komoly mennyiségi, minőségi eredményre lehetnek büszkék dolgozóik és vezetőik.

Európa legkisebb államaiban 2024-ben sem lesz népautó a Škoda: ott napjainkban szinte mindenkinek van német, francia, olasz, brit márkájú valamilyen verdája. Andorrában, Monacóban, Lichtensteinben és Luxemburgban az értékes modellek dominálnak. Az elektromos (amerikai) Teslákra is akad bőven vevő. Az öreg kontinensen a fenti négy piciny, de gazdag államban van a legtöbb automobil – bő 700 darab – ezer főre kivetítve. A bajnok Andorrában 930 közeli a kvóta! A tengerentúlon Kanada és az USA a motorizációs bajnok. Ázsiában, ahol bolygónk lakosságának fele él, Japán még sokáig verhetetlen marad. Míg a jóléti császárságban 530 kocsi jut ezer polgárra, addig a Föld legnépesebb államaiban lényegesen kevesebb. Az önálló járműiparral „büszkélkedő” Kínában és Indiában alig 10-12 automobil/főről szólnak az aktuális statisztikák. Nem mellesleg az utóbbi, két hatalmas ázsiai országban szintén szerelnek össze Škodákat, miként Szlovákiában, Ukrajnában és Oroszországban is – ha nem dörögnek a fegyverek.