2024. szeptember 21. (szombat) 09:34

Éjfekete limuzinok

Mogyorósi Géza

Hitlertől Kohlig valamennyi berlini, bonni kancellár Mercedes Benz-zel suhant. Naná, hogy sofőrrel, testőrrel! A 70 éve elhunyt moszkvai diktátor, Sztálin elvtárs az amerikai verdákat favorizálta. Golyóálló, 12 hengeres Packardjának rokontípusai ma is lázba hozzák a gyűjtőket.
S mi most a divat a harcias Oroszországban? Június küszöbén I. Kyrill (polgári nevén: Vladimir Michailovitsch Gundjajev) pátriárka járműve karambolozott a főváros szívében. A leningrádi születésű, „talpig becsületes” egykori KGB-ügynökből lett 76 esztendős egyházfő limuzinja „csúnyán összetört” – olvashattuk. Nos az Aurus Senat típusú szláv négykerekű eleje valóban szinte leszakadt, „miután egy Volvóval ütközött Moszkva belvárosában. A balesetben egy ember sérült meg”.

A Föld legnagyobb területű, harcias államában divatosak a nyugati luxuskocsik és terepjárók. Már a háborús szankciók életbelépése előtt a hazafias érzelmű milliomosok {2019 óta} akár orosz típust is választhatnak: a 4,4 literes, V8-as Aurus Senat gurulását egy 63 lovas elektromos erőforrás is segíti. Az eurázsiai dizájnerek alaposan tanulmányozták az aktuális német és brit felsőkategóriás modelleket, mielőtt cerkát ragadtak. A Maybach és a Rolls-Royce stílusvilágát egyaránt idéző, NAMI/Porsche nyolchengeres erőforrással (+ elektromotor) piacra dobott, összkerék meghajtású, biturbó limuzin végsebessége 250 km/óra. Repeszthetne tempósabban is a jó 3 tonnás országúti rakéta, ám regulázva lett a moci. Hová a sietség?
A több moszkvai, szentpétervári szakvásáron körbecsodált kocsi, természetesen a pátriárkán kívül a Kreml frontemberének is megtetszett. Vlagyimir Putyin garázsában pihennek a nyugati masinák… A korábban főleg nyújtott karosszériás, páncélozott fekete Mercivel közlekedő államfő maga is szeret autót vezetni. A Senat mellett már kabrió, SUV és kisbusz verzióval is előrukkolt az orosz luxusmárka. Az Aurus persze a Föld legnagyobb területű államában sem lett tömegjármű – arra ott a kitűnő Lada és a trolibusz!
Putyin egykori „kolléganője”, a háború utáni nyolcadik kancellár(nő), Angela Merkel első nyugati kocsija egy VW Golf volt – a berlini fal ledőlése után. A 21. században főleg Audi A8-as limuzin fuvarozta a német kormányfőt – szocdem elődje, Gerhard Schröder és a brit királyi család több tagja is ezt a márkát kedveli. Lady Diana tragédiája óta a Mercedes már nem annyira menő a Brexites monarchiában. Az Ukrajnát 16 hónapja lerohanó moszkvai vezér, Vlagyimir P. elődeit hazai gyártású, ZIS-115-ös batárral is látták suhanni. A Kreml rettegett grúz fura urát 70 éve siratta a szocialista tábor. Nyikita Hruscsov modernebb – zárt és nyitott – ZIS-111-essel gurult. A fedetlen modell ünnepi komfortjába az űrből ’61 áprilisában visszaérkezett Jurij Gagarin is belekostolhatott szeretett főkommunistája társaságában. S milyen autócsodák parkoltak még anno a moszkvai mélygarázsban? Egy Cabrio Horch-951A és egy Cadillac Fleetwood 75-ös. De Mercikből sem volt hiány: e nyugatnémet márkát Leonyid Brezsnyev is tisztelte. Kinek két Rolls-Royce ugyancsak rendelkezésére állt, midőn a szovjet nép legszerencsésebb lányai, fiai Zaporozseccel, Moszkviccsal, Zsigulival és Volgával, meg trolibusszal rótták az utakat a 70-es,
80-as években.