2025. március 04. (kedd) 00:50

Käfer randevú és időutazás

Nyugat-Németország legnépesebb tartományában augusztus derekán lesz 2025 egyik legnagyobb Volkswagen bulija. Főszerepben a jó, öreg VW Bogár. A nyári, nemzetközi találkozó kapcsán érdemes feleleveníteni az örökifjú típus történetét! Az egy esztendővel korábban hatalomra került Adolf Hitler 1934-ben, Berlinben a 24. Internationalen Automobil- und Motorrad-Ausstellungon (IAMA – Nemzetközi Autó és Motorkerékpár Kiállítás) jelentette be, hogy milyen elvárásai vannak a jövő „Népautójával” szemben. A sztráda közlekedésre is alkalmas, tartósan 100 km/h-s tempóval suhanó családi kocsiban négy utasnak kellett elférnie. A takarékosság és az olcsóság is fontos szempont volt a náci diktátor számára. Porsche professzor munkához látott! Időutazás…

Bő ötven éve – ’74-ben – debütált a VW Golf első generációja. Lelökve a trónról – az osztrák és német náci párttagsággal is „dicsekvő” kontruktőr, Ferdinand Porsche második világháború előtti modelljét: a Käfert. Hajdan szenzáció volt, hogy a mérnök előrukkolt farmotoros novumával, melyet egy csehszlovák Tatra ihletett meg. A perecablakos, kétajtós autó akkoriban még KdF néven debütált. Az ős-Volkswagen termelése az öreg kontinensen 1978-ig tartott. De Latin-Amerikában csupán jó húsz esztendeje fejeződött be a Bogár-korszak.

Működőképes veterán modellekből 2025 elején sincs hiány! A 87 éve bemutatott wolfsburgi Käfer KdF (Kraft durch Freude = Erő öröm révén) emblémával a Führernek is tetszett: mosolygott a volánt tekergető professzor mellett az anyósülésen! Ám közbeszólt Hitler háborúja. A Harmadik Birodalomban megálmodott Volkswagenek tömeggyártása csak a béke beköszönte után indulhatott el. E korszakot számos fekete-fehér fotó, dokumentumfilm, híradó őrzi!