2024. szeptember 22. (vasárnap) 11:22

Rozsdarágta romantika

Mogyorósi Géza

Sajnos ritkán látni Közép-Európa útjain veterán szovjet, lengyel, csehszlovák és keletnémet típusokat. Azt gondolhatnám, hogy kihaltak ezek az autók. Pláne, hogy a 2020/2021-es koronás korszakban seregnyi agg autó találkozó maradt el. Nos a kánikulában a 4. Oldtimertreffen Torgau megrendezésre került, októberben is lesznek motorizált randevúk.

Bízom benne, hogy nem lehelte még ki a lelkét a kelet garázsa, bár Ukrajnában hónapok óta pusztul ember és technika. Emitt lángoló Moszkvics, amott  szitává lőtt ötven éves Volga – látom a híradóban. Európa békésebb tájain számos gyűjtő jelezte, hogy a pandémiás/homeoffiszos korszakot fészerben szunnyadó veterán modellek restaurálásával töltötte. At aktuális chip-krízis sem fékezte a tetterőt! Számháborúval kezdem. A berlini fal 28 esztendeig szelte ketté a német fővárost és a kontinenst. Jó három évtizede annak, hogy befejeződött a Trabantok gyártása. Mint emlékezetes Németország újraegyesítését csupán pár hónappal élte túl a „Made in DDR” típus. Közel 3,1 millió példányt gyártottak az NDK népautójából. Napjainkban már csak elvétve találkozni Európában ilyen kiskocsikkal, ám többek közt Berlinben, Drezdában, Prágában kiállítások féltve örzött kincse. Sőt a Spree-nél bérbe is lehet venni e pöfögő oldtimert.

Anno, az 50-es évek második felében felbukkant kétütemű Trabant és Wartburg főleg a belföldi járműhiányt voltak hivatottak orvosolni. De a határon túl is komoly érdeklődés mutatkozott a keletnémet négykerekűek iránt. Az autó a szocializmus korszakában mindig is, picit luxus cikknek számított. Pláne, hogy nem csupán megbízható modellekből volt túl kevés, hanem alkatrészekből is. Nem volt ez másként Németország keleti felében sem! A vadonatúj Trabira, Wartburgra, Zsigára gyakran 10-15 évet várakozó „türelmes” polgárok a Balatonnál, netán a bolgár tengerparton randevúzva nyugati rokonaikkal, azért ki-kipróbálhatták a pazarabb modellek komfortját is.

A Kreml-hű államok vezetői sem vetették meg a csinos, fürge verdákat! Míg a bonni politikusok főleg Mercikkel suhantak, Erich Honecker és elvtársai nyúlánk Volvokkal, Citroënekkel parádéztak. Vadászathoz Land Rover dukált! 2022 őszén csak kevesen sírják vissza az NDK-t, s annak Dél-Amerikában elhunyt egykori vezetőjét. Viszont az autó (és a sör) imádata változatlan a 32 esztendeje eggyéolvadt Németország keleti és nyugati tájain. Kár, hogy mindkettő igen megdrágult idén… A márkák viadalában a Volkswagen a sztár: hagyományosan a ’74-ben bemutatkozott Golf a kedvenc. E típust 1977-től a legszerencsésebb keletnémetek is megvásárolhatták. A Trabant alig 8 ezer márkás árához képest a VW 27 ezres indulótarifája persze igen magas volt.

A DDR összeomlása előtt a Trabi és a Wartburg utolsó szériája is négyütemű, 1,1, illetve 1,3 literes Volkswagen motort kapott. De ez sem menthette meg Honecker-rezsimet! Napjainkban már ritkán látni keleti gyártmányokat a német utakon. Ám idén ismét szerveztek Trabant és IFA találkozókat. Volt Türingiában Zaporozsec buli és a Wartburg, Barkas, Zsiguli szerelmesek éppúgy szoktak „osztalgiázni”, mint a csehszlovák Škodák, Tatrák, Jawák hívei. A lengyel Kispolskinak is nagy a rajongó tábora! Az oldtimer befektetésnek sem rossz, hát még közlekedési eszköznek!