2024. november 21. (csütörtök) 16:28

Trabant – ’91 óta nem gyártják

Mogyorósi Géza

Németország 1990 őszi újraegyesítését alig fél évvel élte túl a Trabant típus. Közel 3,1 millió példányt gyártottak az NDK népautójából. Napjainkban már csak elvétve találkozni Európában ilyen kiskocsikkal, ám többek közt Berlinben, Drezdában, Prágában kiállítások féltve örzött kincse.

A berlini fal ’89 novemberében repedt meg. A következő ősszel pedig beolvadt az NDK az NSZK-ba. A KGST tábor egyik legmotorizáltabb állama volt a térképekről 1990 végén leradírozott Német Demokratikus Köztársaság. Az 50-es évek második felében felbukkant kétütemű Trabant és Wartburg főleg a belföldi járműhiányt voltak hivatottak orvosolni. De a határon túl is komoly érdeklődés mutatkozott a „Made in GDR” négykerekűek iránt. Az autó a szocializmus korszakában mindig is, picit luxus cikknek számított. Pláne, hogy nem csupán megbízható modellekből volt hiány, hanem alkatrészekből is. Nem volt ez másként Németország keleti felében sem! A vadonatúj Trabira, Wartburgra, Zsigára gyakran 10-15 évet várakozó „türelmes” polgárok a Balatonnál, netán a bolgár tengerparton randevúzva nyugati rokonaikkal, azért ki-kipróbálhatták a pazarabb modellek komfortját is.

A Kreml-hű államok vezetői sem vetették meg a csinos, fürge verdákat! Míg a bonni politikusok főleg Mercikkel suhantak, Erich Honecker és elvtársai nyúlánk Volvokkal, Citroënekkel parádéztak. Vadászathoz Land Rover dukált! 2024 küszöbén csak kevesen sírják csak vissza az NDK-t, s annak Dél-Amerikában elhunyt egykori vezetőjét. Viszont az autó (és a sör) imádata változatlan a 33 esztendeje eggyéolvadt Németország keleti és nyugati tájain. A márkák viadalában a Volkswagen a sztár: hagyományosan a (lassan félévszázada bemutatkozott, Bogár-korszakot leváltó!) Golf a kedvenc. E típust 1977-től a legszerencsésebb keletnémetek is megvásárolhatták. A Trabant alig 8 ezer márkás árához képest a VW 27 ezres indulótarifája persze igen magas volt. A DDR összeomlása előtt a Trabi és a Wartburg utolsó szériája is négyütemű, 1,1, illetve 1,3 literes Volkswagen motort kapott. De ez sem menthette meg Honecker-rezsimet! 2023 őszén már ritkán látni keleti gyártmányokat a német utakon. Trabiból a termelés 1991 tavaszi leállása óta már alig 25-30 ezer darab maradt csak az EU legmotorizáltabb tagállamában, ahol 49 milliós személyautó állomány van.