2024. november 22. (péntek) 07:42

Drasztikusan csökkentek a Twitter hirdetési bevételei

A Twitter 1000 legnépszerűbb hirdetője abbahagyta a platformon való hirdetést.

A Pathmaticsby Sensor Tower digitális marketingelemző cégtől a CNN-nek szolgáltatott szeptember adatok szerint a Twitter 1000 legnépszerűbb hirdetőjének több mint fele nem fizetett elő a januári hirdetésekre. Mindez azután történt, hogy Elon Musk felvásárolta a céget.

A Pathmatics január 25-ig terjedő adatokon alapuló becslései szerint az 1000 legnépszerűbb Twitter-hirdető közül mintegy 625, köztük olyan nagy márkák, mint a Coca-Cola, az Unilever, a Jeep, a Wells Fargo és a Merck leállította januári hirdetéseit.

A Wells Fargo azt mondta, hogy „szünetelteti a fizetett hirdetéseiket a Twitteren”, de továbbra is közösségi csatornaként használja az ügyfelekkel való kapcsolat teremtésre. A többi márka egyenlőre nem kommentálta az eseményeket.

Az 1000 legnagyobb hirdető elvesztésével a Twitter havi bevétele több mint 60%-kal zuhant októbertől január 25-ig, körülbelül 127 millió dollárról alig több mint 48 millió dollárra.

Az adatok a Twitter egykor 4,5 milliárd dolláros hirdetési üzletágának meredek visszaesését mutatják. Miután Musk október végén befejezte a cég átvételét, a hirdetők aggódni kezdtek a platform biztonsága és stabilitása miatt, tekintettel arra, hogy létszámcsökkentést és a tartalommoderálási politikák lazítását tervezték.

Bár a Twitter hirdetési üzletága mindig is jóval kisebb volt, mint versenytársaié, a Facebooké és a Googleé, mégis a cég bevételének túlnyomó többségét az alkotta. Musknak most ki kell pótolnia ezt a hiányt, miközben fizetnie kell a kamatokat is, amelyet azért vállalt, hogy 44 milliárd dollárért megvásárolhassa a céget.

A Twitter, amely a tavalyi elbocsátások során megszüntette médiakapcsolati csapatának nagy részét, nem reagált azonnal a CNN megkeresére.

Miután kezdetben összetűzésbe került a hirdetőkkel, most úgy tűnik, hogy Musk megpróbálja visszacsábítani őket a platformra. A cég állítólag Super Bowl csomagot ajánlott a hirdetőknek, hogy megpróbálja visszaszerezni őket az év egyik legnagyobb közönségnapjára. A Twitter egy külsős „márkabiztonsági” céggel is megállapodott, amely segíti a hirdetőket, hogy hirdetéseik megfelelő és biztonságos tartalom mellett jelenjenek meg a Twitteren.

De a visszaesés folytatódik. A civil társadalom és a polgárjogi csoportok koalíciója csütörtökön ismételten felszólította a vállalatokat, hogy csatlakozzanak a több mint 500 hirdetőhöz, akik abbahagyták a Twitteren való hirdetést. A legutóbbi visszaesés azután történt, hogy a koalíció tagja, a Center for Countering Digital Hate aggodalmát fejezte ki a korábban betiltott fiókokból származó „mérgező tartalmak mellett” megjelenő hirdetések miatt.

Az első hónapokban Musk visszavonta a Twitter szabályait korábban megsértő felhasználók kitiltását, köztük Donald Trump volt elnököt is. Feloszlatott egy tartalomfelügyeleti csoportot is, és leállította a Covid-19 félretájékoztatási irányelvének betartatását.

Egyes hirdetők arra is panaszkodtak, hogy sok Twitter alkalmazottnak mondtak fel, akikkel korábban együtt dolgoztak. Musk azonban kitartott ezek mellett a változások mellett, és azóta is azon fáradozik, hogy csökkentse a költségeket és új bevételi forrásokat találjon a vállalat számára. Ezek az erőfeszítések magukba foglalják a személyzet drámai leépítését, a fizetős szolgáltatások megújítását, és nemrégiben bejelentették, hogy a Twitter API-jához hozzáférő kutatóknak és fejlesztőknek is díjat számítanak fel.

A Twitter azonban egyelőre továbbra is a hirdetési bevételektől függ.

A Pathmatics adatai szerint még a megmaradt vezető hirdetők közül is sokan drasztikusan csökkentették hirdetési kiadásaikat a platformon. Szeptemberben például az HBO volt a Twitter legnagyobb hirdetője, közel 12 millió dollárt költött hirdetésekre, de januárban (január 25-én) alig több mint 54 000 dollárt. (A Warner Bros. Discovery CNN anyavállalatának tulajdonában lévő HBO nem reagált azonnal a kommentárra.)

A Twitter vezető hirdetői közül néhányan többet költöttek januárban, mint a Musk hatalomátvétele előtti hónapban, ideértve az ESPN-t, a Salesforce-t és az Apple-t, amellyel Musk nyilvánosan összeveszett, mert állítólag azzal fenyegetőzött, hogy blokkolja a Twittert az alkalmazásából. Az ESPN, a Salesforce és az Apple ezidáig nem kommentálta a híreket.

Musk a hónap elején egy Twitter-üzenetében kijelentette, hogy az előző három hónap „rendkívül kemény volt, és meg kellett mentenie a Twittert a csődtől”, de a cég „most nullszaldós tendenciát mutat, csak folytatni kell”.

Kapcsolódó
Még több NAGYVILÁG…