2024. szeptember 08. (vasárnap) 04:48

’64 – Hruscsov ment, Hillmann jött

Hazánk hat évtizede tíz aranyat szerzett a tokiói ötkarikás játékokon: a 130 esztendeje született Nyikita Szergejevics Hruscsov (1894-1971) az olimpiával „szinkronban”, ’64 októberében került lapátra. {CCCP: összesen 96 darab érem!} Startolt a Brezsnyev korszak Moszkvában. Kádár János tolmácsot és nyakkendőt váltott, majd elvonatozott a Kremlbe. Anno a Car of the Year elismerést az elegáns Rover 2000-es kapta. A négyajtós brit modell mögött a Mercedes 600-as és a Hillman Imp végzett. A nyúlánk, nyugatnémet luxuslimuzinra sokan gondolnak nosztalgiával még. Ám a skóciai kiskocsi ma már az oldtimer találkozókon is ritkaság számba megy. A következő esztendőben a szakzsűri újfent egy angol márkát díjazott. Az Austin 1800-as, valamint az ezüst érmes, olasz Autobianchi Primula diadala a parkolóhely hiányra is kitűnő válasz volt. A Ford Mustang harmadik helyezése pedig a sportos stílust dicsőítette.

Az Év autója 1966-ban a Renault 16-os lett. Ez az egyedi vonalvezetésű francia négykerekű a harmadik évezredben is meglep modern, letisztult karosszériájával. A modellt Gaston Juchet tervezte. Negyvennégy esztendővel azután is népszerű e típus, hogy leállt a széria gyártása. Pesten többek közt a közelmúltban elhunyt Ungvári Tamást láttam – gyerekkoromban – ilyen álomautóval gurulni, midőn druszája, Vitray egy VW Bogár volánját tekergette… Izlések és pofonok!

A ferdehátú, francia családi limuzin Európát, Afrikát és a Közel-Keletet is meghódította. Sőt később Ausztráliát is, ahol Melbourne-ben nyílt szerelőcsarnoka. Az R 16-os sorozatgyártása 1965-ben kezdődött a frissen épített sandouvillei üzemben. A kombi erényekkel is büszkélkedő, alig egy tonna önsúlyú kocsi a közép-kategória egyik kedvence lett. Másfél évtized alatt, 1980-ig bő 1,8 millió példány született a kétféle izomzattal – 1,5 és 1,65 literes motorral – kínált batárból. Az 54 és 93 lóerő közötti teljesítménnyel piacra dobott Renault formabontó karosszériája ma sem öreges-unalmas. E modell csúcsverziója az R 16 TX jelzést kapta. Ezzel a toptípussal akár 170 km/órás végsebességet is elérhetett az ólomlábú sofőr. Kívülről az ikerfényszórokról ismerhető fel ez a fürge francia autó.

Kapcsolódó
Még több NAGYVILÁG…