Liverpool gazdaságát a Beatles is húzza, több tízmillió fontot és 2 ezer munkahelyet jelent évről-évre az angol kikötővárosnak. És ez még sokáig így lesz, mert Liverpool turizmusát elsősorban a Beatlesnek köszönheti, a múzeummal, a Cavern klubbal és a kultikus helyekkel, mint a Penny Lane, a Stawberry Fields és a többi.Nem véletlenül tüntette ki 1964-ben Lennonékat a királynő, hiszen már akkor elsőszámú exportcikkek voltak a Beatles albumok.
A mai sztárok is sokat lendíthetnek egyes államok és városok bevételén. Taylor Swift The Eras turnéja a Guardian szerint 5 milliárd dollárt termelhet az amerikai gazdaságnak. Beyoncé májusi két koncertjére több tízezer rajongó lepte el Stockholmot és felverték az árakat. Bizonyos országok és városok előszeretettel építik gazdaságuk jelentős részét énekeseik hangszálaira:
Ipswich városa 9 millió fontos bevételt tulajdonított a közelben felnőtt Ed Sheeran „hazatérő koncertjeinek”. Bruce Sprimgsteen idei amerikai és európai turnéjának hozadéka is felér egy multi teljes évi bevételével.
A jegyárak, ahogy minden más termék esetében, láthatóan növekedtek az utóbbi években. Swift koncertjeire amúgy is nehezen lehetett beférni, sokan szervezetten vásároltak fel több ezer belépőt az egyszerű rajongók orra elől, hogy jóval drágábban adják tovább azokat. A monopolhelyzetben lévő Ticketmaster tulajdonosait januárban még az amerikai szenátus igazságügyi bizottsága is meghallgatásra citálta dominanciájuk hatásai miatt. A rajongók azonban hajlandók bármit megfizetni: a pár száz dolláros jegyektől az egy-kétezer dollárosokig minden elfogyott. A világjárvány idején nem nagyon voltak koncertek, az emberek kiéheztek a közösségi eseményekre, merült fel az egyik lehetséges indokként a The Atlantic cikkében.
Ha azt nézzük, hogy már csak a jegyekre mennyit hajlandók kiadni a rajongók, érthető, miért hadakoztak Taylor Swift-koncertért – a turnéból kimaradt rajongókon túl – Karácsony Gergelytől kezdve az indonéz idegenforgalmi minisztérium tagjain át a kanadai parlamenti képviselőkig annyian: több tízezer ember ekkora költekezési kedvvel tényleg felpörgetheti a helyi gazdaságot.
Ausztrália a recesszió enyhítését várja a világsztártól
Az ausztrál gazdaság a recesszió felé tart. Miután kiderült, hogy Taylor Swift jövő év elején beugrik néhány koncertre, egyesek reménysugarat láttak a látogatásban. Múlt hét szerdán közel négymillióan próbáltak jegyet szerezni – itt is nehézséget jelentett a profi viszonteladók szervezett felvásárlási akciója.
Egy válság közepén egyesek hajlandók voltak akár 1200 dollárnál is többet kiadni egy-egy jegyért. A turné bővítése után egyes hotelek foglalásai több ezer százalékkal nőttek, és az utazási foglalások is jelentősen megugrottak.
Arról, hogy mekkora hatással lehet a gazdaságra a turné, megoszlanak a vélemények:
van, aki szerint a februárra jósolt lassulást valamelyest felhúzhatja, de olyan félelmek is felmerültek, hogy Beyoncé májusi stockholmi koncertjéhez hasonlóan Swift látogatása negatívan is érintheti az inflációt, de a két ország közti jelentős különbségek miatt a Fortune-nak nyilatkozó gazdasági szakértő ezt nem tartotta valószínűnek.Svédországban a vártnál magasabb infláció egyik okaként Beyoncé májusi turnéját nevezték meg. Az énekes hét év után először önálló turnéba kezdett, melynek kiindulópontja a svéd főváros, Stockholm volt. A két koncertre tízezrével özönlöttek a városba a rajongók, felverve a szállások és az éttermek árait.