Bonaparte Napóleon, aki 217 esztendeje foglalta el Berlint, rá sem ismerne a hajdan poros, porosz metropoliszra. De nem csak a jó két évszázada elhunyt francia császár számára tartogatna meglepetéseket Közép-Európa legnépesebb metropolisza. Emitt egy vadonatúj repülőtér! Amott a Múzemsziget frissen átadott metrója, melynek egy-egy kijárata a Humboldt Forumhoz és az azonos nevű egyetemhez „tereli” a turistákat, diákokat.
A két nyugat-berlini légikikötő bezárása a 21. század elején azzal fenyegette a 3,8 milliós német világvárost, hogy túlzsúfolttá válik az egykori szovjet megszállási övezet reptere. Így már az ezredforduló táján tervek születtek Flughafen Schönefeld bővítéséről. A nagy elánnal megkezdett építkezéseknek 2011-re kellett volna befejeződniük. Ám számos műszaki, biztonsági probléma miatt többször el kellett halasztani a szalagvágást. Negatív német rekord, hogy bő kilenc esztendővel csúszott el a kacskaringós elnevezésű Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt {BER} átadása. A 2020 végi ünnepséget beárnyékolta a koronavírusjárvány. Míg 2019 első félévében 17,5 millió utast számláltak a (hamarosan bezárt) tegeli, s a régi schönefeldi reptéren, addig 2021 januárjától júliusig csupán 1,85 millió vendég startolt, landolt a gigantikus BER-en. 2022-ben vidámabbak lettek a statisztikák, ám tavaly lerohanta Oroszország keleti „előszobáját”, Ukrajnát. A lassan egy esztendeje tartó véres testvérháború beárnyékolja az idegenforgalmi szakértők hangulatát.
A március 7-én rajtoló berlini ITB 2023 közeledtével sem világos, hogy a német főváros régi-új repterén, a BER-en elérhetik-e idén az „álomhatárt”. Szinte alig van rá remény, hogy szilveszterig 20 millió embert regisztrájanak a kontinens legújabb civil repülős bázisán… A tavaszi Internationale Tourismus-Börse mindenesetre csupán három napos lesz, s nem fogad magánembereket, csak turisztikai profikat .A légitársaságokat, sőt az egész nemzetközi idegenforgalmat, gazdasági életet sújtó egészségügyi krízis lecsengése esetén is akár 2025-ig eltarthat, hogy normalizálódjon az európai idegenforgalom. A homeofficeból szabaduló üzletemberek sem fognak már annyi tárgyalásra, szakvásárra röpködni, mint a korábbi évtizedekben – így a pesszimista elemzők. Ami konkrétan a Berlinnel szomszédos tartományba, Brandenburgba áttolt – immáron 5-ös terminállá átkeresztelt Schönefeldhez kapcsolódó – Willy Brandt {BER} repteret illeti: az aggasztó vezetőváltások mellett gond az is, hogy a két, már-már belvárosi, west-berlini Flughafen megszüntetésével, ma a fellegekbe vágyóknak, akár 30-40 kilométert is utazniuk kell, mire becsekkolhatnak. Ez a „kirándulás” busszal, metróval (U-Bahn), S-Bahnnal, avagy regionális vonattal 50-70 percet vesz igénybe és 4-12 eurót kóstál. A kissé rövidebb, közúti taxizás 60-80 euróba is belekerülhet; ha a főváros szívéből indulunk, avagy oda érkezünk.
A vártánál több milliárd euróval drágábban megvalósult Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt {BER} 2020. október 31-én tárta szélesre a kapuit. A Covid-19 kór, az álarcos bál rátett egy lapáttal a kilenc és fél évvel elcsúszott gigantikus közlekedési projekt – eddigi – katasztrófájára. 2022 óta pedig az ukrajnai harcokkal párhuzamosan kialakult (szankciós) energiakrízis is megnehezíti a turizmus tervezhetőségét… Az optimista légügyi szakértők szerint az évtized közepére elérhető lesz a 25-30 milliós utasszám a Spreenél. Igaz ettől a kvótától most januárban a környezetvédők és a zöld aktivisták, politikusok frászt kapnak!