Bolygónk sok milliárd polgárának a büdös életben nem lesz vadonatúj verdája: bezzeg a leggazdagabbak garázsában tucatnyi értékes jármű parkol. A matek nem túl bonyolult. Friss prognózisok szerint a Föld mintegy 8 milliárd lakosa közül 2023-ban alig 70 millióan engedhetik meg maguknak az új négykerekű örömét. S mi a helyzet régiónkban, ahol tavaly csupán 9,3 millió új autó kelt el a 27 EU-s tagállamban?
Mitagadás, az európai kereskedők nosztalgiával gondolnak vissza 2018-ra, 2019-re. Aztán a koronavírus-járvány terjedésével összefüggésben, még Németországban is ötödével mérséklődött a kereslet vadiúj verdák iránt. Az aktuális ukrajnai vérontás és az energiakrízis sem kedvez a szalonok forgalmának. Ami 2023-ban is változatlan Olaf Scholz kancellár birodalmában az a Volkswagen modellek népszerűsége. Óvatos becslések szerint idén 3 millió felett lesz a németországi, s ennek közel négyszerese az uniós eladások kvótája. Míg 2019-ben még bő 200 ezer darab VW Golfot vettek a németek, addig a következő évben 136 ezerre apadt a kereslet. Ám 2021-ben, 2022-ben is a nyolcadik generációs Golf volt a sztár az NSZK-ban. A Passat és a Polo is dobogós az anyaországban.
A 11,5 millió lakosú – harmad magyarországnyi területű – Belga Királyságban és a pöttömnyi Luxemburgban szintén a Golf az egyik kedvenc, mind gyakrabban elektromos/hibrid (ID) változatban. A szomszédos Hollandiában pedig a kisebb Polo hódít. A finnek és az észtek a Škoda Octaviába vannak belehabarodva. S természetesen cseh földön is ezeket a limuzinokat, kombikat imádják a hazafias autósok. Szlovákiába a dögös Fabia vezeti az eladási listákat napjainkban. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete mintegy 10 százalékos keresletcsökkenést prognosztizált pár hete az új autók idei piacán. Ezzel szemben 2023 első felében 3-4 százalékos forgalomnövekedésnek örvendhettek a szalonok tavalyhoz viszonyítva. Egyre kedveltebbek az elektromos modellek, pláne, hogy az amerikai Teslák tarifája zuhanóban van! Európa nyugati államaihoz képest, persze hazánk továbbra is alúlmotorizált. Viszont beelőztük északi szomszédainkat, a szlovákokat! A harcias Oroszországhoz és békés Romániához viszonyítva pedig igazi autós társadalom lettünk, ahol az emberek közel harmada engedheti meg magának a saját automobil komfortját.