2024. november 22. (péntek) 20:32

A Pex is Kínából jött

 

A keleti nyitás egyértelmű sikertörténet, mostanra Magyarország Kína legfőbb beruházási célpontjává vált Közép-Európában, és a folyamatosan érkező új beruházások jelentősen hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hétfőn Szigetszentmiklóson.

A Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye szerint a tárcavezető az egyik legnagyobb kínai autóipari beszállító cégcsoportnak számító Baolonghoz tartozó Pex Automotive Systems Kft. üzemének átadásán azt közölte, hogy az 5,1 milliárd forint értékű zöldmezős beruházást az állam 1,5 milliárd forinttal támogatta.
Óriási lehetőségnek minősítette, hogy a vállalat Magyarországra telepíti az elektromobilitási stratégiája európai bázisát, amelynek keretében az új egységben megkezdődhet majd az elektromos és intelligens járműiparhoz kapcsolódó termékek gyártása is – tájékoztatott, rámutatva, hogy napelemekkel fedezik az üzem áramfogyasztásának felét.

„Mi, magyarok a kelet-nyugati együttműködés hívei vagyunk. Sajnálattal tapasztaljuk, hogy az elmúlt időszakban megnőtt azon megszólalások száma a nyugat-európai országok részéről, amelyekben Kína és az európai gazdaság mesterséges szétválasztását szorgalmazzák” – mondta.
Majd aláhúzta, hogy ez „mélyütést” jelentene az európai gazdaság számára, a kétoldalú kereskedelmi forgalom értéke ugyanis évi 875 milliárd eurót tesz ki, a kapcsolatrendszer felbontása „nagyon nehezen belátható károkat okozna”.
Szijjártó Péter elutasította az európai és a kínai gazdaság szétválasztását, a „kockázatcsökkentést”, úgy vélekedve, hogy pontosan ez jelenti a kockázatot. „A rizikót épp az jelenti, hogy a világ újra blokkosodni fog. Mi, közép-európaiak megtanultuk a történelem leckéjét, és számunkra világos, hogy ha Kelet és Nyugat nem tud kulturáltan együttműködni, abból mi rendszeresen vesztesként jövünk ki” – mondta.
Hazánk a konnektivitásban érdekelt, s ehhez azzal tud hozzájárulni, hogy fontos találkozási ponttá vált Kelet és Nyugat között – tette hozzá.A 2010-ben meghirdetett keleti nyitás politikáját egyértelmű sikertörténetnek nevezte, például abból a szempontból, hogy Magyarország Kína első számú beruházási célpontjává vált Közép-Európában. „És ezek a beruházások, amelyek évről évre érkeznek Kínából Magyarországra, nagymértékben járulnak hozzá ahhoz, hogy a magyar gazdaság növekedési ütemét fenn tudjuk tartani” – jelentette ki.
„Büszkék vagyunk arra is, hogy első európai uniós tagországként csatlakoztunk 2015 nyarán a kínai elnök Egy út, egy övezet programjához” – tudatta.
Majd arra is kitért, hogy Magyarországon már a kínai vállalatok alkotják az egyik legnagyobb beruházói közösséget, és a kelet-ázsiai ország hazánk legnagyobb kereskedelmi partnere az Európai Unión kívül.
A miniszter leszögezte, hogy az elektromos és intelligens autóipar jelenti az európai gazdaság jövőbeni gerincoszlopát, aki ezen ágazatokban beruházásokat tud magához vonzani, az hosszú távú biztosítékot kap a saját gazdaságának növekedésére.
Ezután kiemelte, hogy a Baolong Kínán kívül eddig egyedül az Egyesült Államokban és Németországban működtetett gyárakat, a beruházást azonban sok ország szívesen fogadta volna, így nagy volt a verseny érte.
Végezetül arról is beszámolt, hogy tavaly a magyar autóipar „áttörte az üvegplafont”, termelési értéke 31 százalékos növekedést követően meghaladta a 10 ezer milliárd forintot, és ezzel új csúcsot döntött. Szavai szerint a lendület ráadásul kitart, mivel a szektor teljesítménye az idei első hat hónapban a 2022-es rekordévhez képest is 24 százalékkal bővült.
„Ez kellő alapot ad ahhoz, hogy átvészeljük a világgazdasági nehézségeket, s ne csak átvészeljük, hanem a gazdaságot növekedési pályán tudjuk tartani” – fogalmazott.

Még több AKTUÁLIS…