2024. szeptember 20. (péntek) 00:11

Zsiguli forradalom

Zsiguli 1200

Anno 1967-ben a Fiat 124-es „Car of the Year” díja okozott örömöt Itáliában. A magyar járműbarátok akkoriban aligha sejthették, hogy az olasz „bajnok” modell szovjet adaptációja, a Zsiguli egyszer főszerephez jut a hazai közlekedés korszerűsítésében. Pedig így lett! A Merkurnál ’71 nyarától lehetett átvenni a Zsigákat. Addig is, amíg jövő márciusában megnyitja kapuit – talán – a következő genfi show, vessünk egy pillantást a Kádár-korszakba! Hazánkban már egy Trabanttal, pláne Škodával is királynak érezhette magát a polgár. Hát még egy igazi nyugati verdával! Az oldtimer rajongók a 21. században is fejben tartják, hogy a hatvanas évek derekán az Austin 1800-as, majd 1966-ban a korát megelőző stílusú Renault 16-os lett az „Év autója” az öreg kontinensen. Aztán ’67-ben a Fiat 124-es „Car of the Year” díja okozott örömöt Itáliában.

A magyar járműbarátok anno aligha sejthették, hogy az olasz „bajnok” modell szovjet adaptációja, a Zsiguli egyszer főszerephez jut a hazai közlekedés korszerűsítésében. Pedig így lett! A Merkurnál ’71 nyarától lehetett átvenni a Zsigákat. A korábban „Év autója” díjat kapott négyajtós, ötüléses dél-európai kedvenc tervei alapján összeszerelt szláv családi limuzint, (a még dögösebb, lengyel 125-ös Polski Fiat riválisát) hamar megkedvelték a hazai, cseh, keletnémet, osztrák, skandináv stb. autóbarátok. Hiszen a Zsiguli, majdan Lada márkajelzéssel a KGST-birodalom határain túl is elterjedt. Ám akkor már, a sportos Fiat 127-es (1972), és a kényelmes Audi 80-as (1973) voltak az autós zsurnaliszták kedvencei.

Kapcsolódó
Még több autó…